Yogi i Østerlen af Mikael Bergstrand

af d. 12. januar 2016

377

2015

987-87-7146-407-8

Gurun i Pomonadalen

Indiske Yogi og svenske Göran er på forunderlig vis bedste venner, og står ved hinanden i tykt og tyndt. I ”Yogi i Østerlen” er det Görans tur til at gå igennem den helt store nedtur. Han har mistet sit job, drikker for meget og kæresten er også blevet træt af ham. Han rejser til Indien for at deltage i Yogis bryllup, selvom han ikke har råd, og det er midt i den overdådige lykkelige fest går hele Görans fiasko op for ham.
Han prøver at tage sig sammen, da han kommer hjem, men det er en sej kamp. Pludselig dukker Yogi dog op på hans dørtrin, og for første gang skal de 2 opleve Sverige sammen. De får en tjans med at passe et luksus sommerhus i Østerlen, og har bliver Yogi indviet i det svenske folks stolte traditioner og ”holden på formerne”. Yogi, som er helt sin egen, får hurtigt noget forretning op at stå, som Göran mere eller mindre tvinges ind i, og der går ikke lang tid før hele den stille svenske egn er på den anden side. Hele området er begejstrede over den indiske guru, som er kommet til byen (hvilket Yogi bestemt ikke er!) og hele sommerhuset fyldes af spændende mennesker, der vil nyde godt af guruens visdom.
”Yogi i Østerlen” er 3. bog i serien om Yogi og Göran. Bøgerne kan godt læses separat, men især denne 3. bog er nu bedst, når man kender de to hovedpersoners historie. De har nemlig på skift været så grueligt meget igennem, men med fælles hjælp klarer de næsten altid ærterne. Også denne gang i Sverige, hvor nedturen lige så stille ender for Göran, men det handler måske også mere om at indse hvad der er galt og så handle ud fra det.
Dejlig hjertevarm bog, hvor man ikke kan andet end at grine over de barrierer Yogi bryder ned i Sverige med al sin indiske lommefilosofi. Måske er han alligevel en guru?