Werner bild-comic-bibliothek 10 af Brösel

af d. 20. marts 2016

194

2005

3-89897-173-2

Brösels anarkistiske Werner figur har tidligere været udsat for en ‘best-of’-samling, men med en anselig mængde nye æventyr under bæltet (eller måske bare tom plads i tegnebogen) har Brösel fundet det nødvendigt med endnu en samling af de ‘bedste’. Sat i citationstegn for albummet er fyldt med for mange historier af nyere dato, hvor det er blevet så som så både med anarki og opfindsomhed. Den helt igennem unødvendige ‘Wer bremst hat Angst!’ forløber over alt for mange sider, og er nærmest provokerende pænt tegnet. Publikum er på dette scene tidspunkt i serien blevet for bredt, Werners oprindelige målgruppe glemmes og Brösel rækker alt for tydeligt ud efter bibliotekets børnehylde. Givetvis har den første Werner-films store succes åbnet lidt for mange døre, og lukket af for den mest bramfri og sprudlende kreativitet.

Underholdningsværdien er omvendt proportional med kvaliteten af tegningerne: pæne tegninger betyder at historien er ny og dermed fuld af gentagelser af gode gamle gags, hvorved fortidens fantastiske pointer udvandes. Til gengæld går de gode gamle grimme tegninger hånd i hånd med de vanvittige æventyr hvor anarki er øverst på dagsordenen, fra en tid hvor idéerne stadig var friske og originale. Udvalget af serier er ikke helt forkert, for en del af de bedste af de gamle ER med. Da Werner vil køre på mc-ferie, men ender på sygehuset udstilles tysk hospitalsvæsen på bedste vis, og hans læretid ved Meister Röhrich bød i de første Werner bind på de absolut bedste historier. Den hvor Werner får sprunget hele byggepladsen i stumper og stykker er dog ikke med. Den fremragende fodboldkamp, som indledte den første Wernerfilm, glimrer ved sit fravær, særligt da man af ubegribelige årsager har valgt at medbringe den nye fodboldkampscene fra ‘Volle latte!’, som er en flad kopi af den gamle. Føj!

Werner-fans bør springe samlingen her over og anskaffe sig de først seks-syv bind i stedet, da de klart repræsenterer serien bedst. Alternativt kan den første best-of samling ‘Werner Highlights’ anbefales, den indeholder også et par geniale sjældenheder, som ikke er til at finde andre steder.