Vredens Børn af Jeppe Aakjær

af d. 23. oktober 2008

198

2008

978-87-7070-093-1

10. udgave

Hovedpersonen i ”Vredens Børn” er drengen Per, der som 11-årig bliver sendt ud at tjene. Slid og slæb, prygl og for lidt at spise. Historien er skrevet på en kraftig indignation over de forhold, man byder den unge Per. Hør, hvordan Jeppe Aakjær beskriver Pers karlekammer hos gårdmanden Bertel Nørgård:

“Egentlig danned det ikke noget rum for sig, men flød – i bogstavelig forstand – sammen med hestestalden, fra hvilken det kun adskiltes ved en på flere punkter gjennembrudt lervæg. Hellere end at forvirre folks begreber med betegnelsen “kammer,” burde man kalde det for en bås eller karle-bøvl, som man nåed frem til over en stinkende sø af flydende dyre-ekskrementer” (Vredens Børn 1904/1986 s. 75).

Per tjener på forskellige gårde og vækkes langsomt politisk. Han stifter bekendtskab med de socialistiske ideer, og han begynder at agitere, sætter sig op imod gårdmænds behandling af tyendet og ender af samme grund med at være bandlyst som arbejdskraft alle steder. Ved romanens slutning forlader han Danmark til fordel for mulighedernes land, Amerika.

Det er med andre ord en bevidst debatbog Aakjær skrev og debatteret blev den så sandelig også. ”Vredens Børn” startede en voldsom debat i pressen om tyendets forhold, og fra regeringens side blev der nedsat en tyendekommision, der havde til opgave at revidere tyendeloven. Aakjær gav – som andre af datidens forfattere – en overset befolkningsgruppe mæle i fortællingerne; husmænd og landarbejdere, karle og piger fik deres dagligdag beskrevet og deres problemer sat under lup.

Det fantastiske ved denne roman er, at den er så god betragtet som litteratur. Selvom der er et formål med bogen, et politisk et, lider det litterære på ingen måde under det. Personerne lever og ånder på siderne, landskabet visualiseret og leveforholdene kryber ind under huden på læseren. Den kan med stor fornøjelse læses den dag i dag, så den nu kan stå – ikke som debatbog – men som tidsbillede til nye generationer, der vil vide hvordan det var dengang. Men som foretrækker den gode fortælling frem for den tørre historiebog. Dejligt at den er kommet på tryk igen!