Vrangvendt af Lotus Gregers

af d. 30. september 2015

54

2015

978-87-92381-48-4

Vrangvendt

Åh hvor disse digte er svære at læse. Man får ikke en indgangsvinkel til de hårde ord og man aner ikke, hvad de reelt handler om, med mindre man sætter sig ind i hvem forfatteren er. Forfatteren har lidt af spiseforstyrrelse og det havde været en stor hjælp for læseren at få en lille forhistorie da digtene er så ekstremt negative og nedladende overfor personen bag, at man får ondt i maven af at læse dem. Havde man vidst hvad de kom fra, så ville det give meget mere mening.

Digtene er skrevet mens sygdommen raser i kroppen og sindet. De er selvudslettende, barske, hadende og grusomme og kan gøre selv kærlighedsakten til noget grotesk og vanvittigt. Man får virkelig ondt af personen bag, fordi man føler at digtene er skrevet som en måde at få hadet til sig selv ud på. Men da man ikke får forklaret hvad det er der gør forfatteren har det sådan så sidder man mest tilbage med en følelse af, at her er en person som har brug for hjælp.

Der er meget krop og meget personlighed i ordene og selv om de er så hårde at læse, så er der også noget trods i dem. For det virker som om det har en terapeutisk virkning på forfatteren at få disse tanker ned på skrift. Det kan man som læser bare ikke rigtig bruge til det store og slet ikke hvis man ikke har kendskab til hvad spiseforstyrrelse gør ved ens krop og sind.

Jeg ville passe på med at lade en der har dårligt selvværd eller selv har en spiseforstyrrelse læse disse digte, for de lægger desværre op til, at man sidder med en meget negativ følelse i kroppen bagefter. Præcis hvad forfatterens budskab med digtene er har jeg svært ved at se. For hvis hun ønskede at give en indsigt i en sygdom så burde der være en forklaring af dette. Hvis hun blot ønsker at dele de tanker hun selv har haft så burde der også være en forklaring af dette. Så jeg sidder tilbage med fornemmelsen af at have læst noget af en meget meget syg person som har et budskab men som ikke kommer ordentligt frem.

Synd egentlig – for jeg tror forfatteren har noget på hjerte med den måde at skrive på, der mangler bare den del der giver digtene og ordene substans!

lån bogen på biblioteket