af d. 9. september 2014

372

2013

978-87-92910-61-5

On The Island

Kære Tracey Garvis-Graves

I din bog ”Vores ø” møder vi 30 årige Anna, som har sagt ja til at agere hjælpelærer for 16 årige T.J. i stedet for at holde sommerferie. T.J. har haft kræft men er nu i bedring. Som hjælpelærer betyder det dermed at Anna tager med T.J.s familie på ferie, men inden Anna og T.J. når deres destination, styrter flyet i havet. Både Anna og T.J. overlever, men de er strandet på en ubeboet ø.

I starten har T.J. bare et crush på den voksne Anna, men som tiden går bliver han dybt forelsket i hende. Den isolerede ø betyder også at de kommer tæt på hinanden end bare lærer og elev.

Mit første indtryk af din bog var at den var let skrevet, dialogen var ikke særlig god, og den var virkelig dybt præget af klicheer. Senere i bogen begynder der at komme seksuelle undertoner, hvilket jeg slet ikke havde forventet, i mit naive sind havde jeg virkelig bare troet at det handlede om et barn og voksen der skulle klare at overleve på en øde ø, og ikke at det var en kærlighedshistorie. Jeg begyndte virkelig at frygte at jeg var i gang med at læse mummy porn da jeg nåede ca. 175 sider ind i din bog, men så pludselig tager bogen en drejning og den begynder virkelig at fange mig, hvilket jeg slet ikke forventede.

Som nævnt synes jeg at dialogen ikke er ret god, flere gange er selve sætningskonstruktionen mærkelig, hvilket dog kan skyldes den danske oversættelse. Jeg kunne dog godt lide brugen af at skifte perspektiv ved at lade hver anden kapitel følge enten Anna eller T.J.. Det syntes jeg virkelig gav en dynamik i fortællingen.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg virkelig syntes om din bog. Den startede virkelig dårligt ud, jeg var mange gange tæt på at lægge den fra mig, men pludselig bliver den meget bedre, du skriver bedre og karaktererne får mere liv. Jeg tror du virkelig har udviklet dig meget igennem skriveprocessen, så derfor er det endnu mere ærgerligt at du ikke har redigeret og justeret første del af bogen, som virkelig trækker ned på hele min læseoplevelse.

Kærlig hilsen

Louise H.