0 kommentarer

Vitello bliver forretningsmand af Kim Fupz Aakeson

af d. 19. december 2008
Info
 
Sideantal

32

Udgivet

2008

ISBN

978-87-02-06446-9

 

Kim Fupz Aakeson, som man hører om hér dér og snart alle vegne, fortsætter i “Vitello bliver forretningsmand” sin politisk ukorrekte serie om drengen Vitello og hans hverdag. Vitello, som vokser op hos sin mor (der drikker et glas hvidvin eller to en gang imellem, er streng, men kærlig) ønsker sig brændende at være rig:

“Drengen inde i fjernsynet sagde: ‘Jeg har altid haft næse for forretninger’
‘Det har jeg måske også’ sagde Vitello og mærkede på sin næse.
‘Ha’. ,sagde Mor. ‘Vi skal vist være glade hvis du ikke ender i spjældet.’
‘Hvad er spjældet?’ spurgte Vitello og syntes pludseligt det lød endnu sjovere end forretninger.
‘Det skal du tidsnok finde ud af,’ sagde Mor.”

Planen er at købe billigt og sælge dyrt, hvilket dog leder Vitello, samt bipersonerne, kaldet de “irriterende venner” Max og Hasse, og den nye ven, “møgungen William” i uføre. Som set er tonen lidt hård på en sjov og ironisk måde. Det er så også lidt af et problem, fordi distancen til Vitello gør at man som læser ikke rigtig holder af ham. Historien hænger godt sammen, selvom der er lidt “urban legend” og dermed lidt manglende originalitet i fremdriften, over den.

Målgruppen? Tja, forlaget siger drenge og piger mellem 4 og 9 år, og det er da også sandsynligt at børn i denne aldersgruppe med fordel kan nyde bogen, men for at snævre det ind tror jeg at 5-6 årige vil synes den er sjovest.

De lidt naive illustrationer af Niels Bo Bojesen fungerer fint med Fupz Aaksons tekst, både som supplement og som uddybning.

Lån bogen på Bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter