Vitellius af Palle Lauring

af d. 10. januar 2011

212

1972

87-553-0093-6

Tro, håb og kærlighed møder den brutale og magtliderlige bagside af det glorværdige Romerrige i denne historiske roman. Palle Lauring puster liv i det gamle Rom i netop de årtier, hvor imperiet for alvor begyndte nedtællingen til undergangen.

Historien begynder i tiden under kejser Aurelius, hvor Vitellius lever godt og sikkert på god afstand af de politiske intriger i Rom. Men da en gammel ven, Gaballius, beder om at hjælpe ham til Rom, så han kan gøre karriere i kejserens garde for bedre at kunne gøre kur til en kvinde, hiver han teltpælene op. I Rom fortsætter Vitellius med at holde sig ude af politik under det vanvidsregime, som den nye og gale kejser Commudus’ regime udvikler sig til, mens han i stilhed plejer sine lukrative forretninger. Også kærligheden blomstrer.

Romanen er fuld af maleriske skildringer af Rom, af forholdene under Commodus regime, med udskejelser af alskens slags, samt af stemningsfulde beskrivelser af det selskabelige liv i Roms højeste samfundslag, centreret om fornemme fester. Desværre lykkes det knap så godt at puste liv i de figurer som historien drejer sig om. De vedbliver at være statister i et plot, der grundlæggende er et klassisk kærligheds-jalousi drama, og som forbliver forholdsvist uvedkommende da det hovedsageligt er motor for de historiske beskrivelser, samt en fortælling om principper og tro kontra realpolitik.

Dette er romanens kerne, og med sine skarpe modsætninger og dilemmaer er emnet stadig aktuelt. Det politiske livs faldgruber og livsfarlige balanceren på knivsægge udfoldes måske lidt firkantet, men er alligevel fascinerende og knytter sig nært til beskrivelserne af Rom under de hyppigt skiftende kejsere. Efter Commodus’ død er alt kaos og Vitellius drages mod magten. Formue og prestige kastes ind i kampen for at bringe imperiet på ret kurs. Beskrivelsen af Vitellius’ både stivnakkede og naive tro på sine ophøjede idealer, som bringer ham i konflikt med Roms realpolitiske virkelighed, er rørende. Og den forsmåede Gaballius spiller sin beskidte rolle i intrigerne, som ganske overbevisende repræsenterer årsagerne bag Roms fald.

Romanen, der er Palle Laurings debutroman, udkom i 1944 og er baseret på det historiske Romerrige i perioden 180-193 e.kr. Som selvlært historiker skrev Palle Lauring et stort antal faghistoriske bøger i et fængslende sprog der vakte historien til live, i modsætning til sine faghistoriske kollegers ofte mere tørre fremlægninger. Han modtog et stort antal priser for sine formidlingsevner.