Vinterdronningen af Boris Akunin

af d. 26. juli 2009

248

2004

87-00-75026-3

Azazel

“Vinterdronningen” er overfladisk betragtet lidt af en kulørt røverhistorie, men den er udført med vid, stil og finesse! Boris Akunin giver os ikke alene en troværdig beskrivelse af Rusland omkring 1875, han gør det med en sprogbrug, så man føler sig hensat til det 19. århundrede. Jeg kender ikke ret mange gamle russiske forfattere, men uden sammenligning iøvrigt kan jeg se ligheder med Dostojevskijs beskrivelser af det samme miljø.

Historien starter med et spektakulært og uforståeligt selvmord, begået i al offentlighed af en ung velhavende mand i en park i Moskva. Den meget grønne politimand, Erast Petrovitj Fandorin, bliver sat på sagen, idet hans velnærede, ugidelige chef hellere vil læse avisen og iøvrigt lave så lidt som muligt… Selvmordet viser sig at hænge sammen med en mystisk, underskøn kvinde, som holder hof for – og fordrejer hovedet på byens unge, velstående aristokrater. Fandorin erfarer at selvmordet kun er det seneste i en række, og at de afdøde alle forinden har testamenteret deres formue til en bestemt velgørende organisation. Fandorins forsøg på at opklare sammenhængen i de mystiske begivenheder fører ham vidt omkring og er flere gange tæt på at koste ham livet.

Tidsbilledet er herligt, med politiske celler, hemmelige koder og nihilistiske bombemænd, radikalitet og voldsom æresfølelse, ufattelige jobtitler som “Overordentlige Titulærråd” og “Virkelige Gehejmeråd”, kostelige beskrivelser af Bell’s telefonapparat og Morse’s telegraf, amerikansk roulette og galante gentlemen iført korsetter.

“Vinterdronningen” er 1. bog i en serie om Erast Fandorin, der er planlagt til 12 bind. På nuværende tidspunkt er der udkommet 5 bøger på dansk.