451

2005

978-87-02-04064-7

La sombra del viento

2.udgave

“Vindens skygge” er en af de bøger jeg har svært ved at klassificere – det er både en spændingsroman, men også historisk roman, en kærlighedsroman og en fortælling om at blive voksen.

Daniel vokser op i Barcelona under Francos styre. Moderen døde da Daniel var lille, og han vokser op hos faderen, en omsorgsfuld mand, der ejer en boghandel. Som halvstor dreng tager faderen Daniel hen til “De glemte bøgers kirkegård”, en boghandel, hvor Daniel får lov til at vælge en bog, som han får ansvaret for at læse, holde i live og beskytte resten af sit liv. Daniels valg falder på “Vindens skygge”, en roman skrevet af Julián Carax.

Hjemme sluger Daniel bogen, fascineret af fortællingen og af forfatteren. Han ønsker at læse flere af Carax´ værker, men finder det umuligt at finde andre af forfatterens bøger: de er forsvundet fra jordens overflade. Hans forsøg på at finde informationer om forfatteren viser sig også at være svært – de personer der kan hjælpe er hemmelighedsfulde og afvisende.

De næste par år i drengens liv går med at stifte bekendtskab med kærligheden, nytteløst at søge efter informationer om Carax – men også med at blive venner med den hjemløse Fermín, som Daniel hjælper med at få et hjem og et job i faderens boghandel.

Sammen søger Daniel og Fermín at løse mysteriet om, hvad der skete med Carax og om, hvorfor det er svært at finde andre af hans bøger. Undervejs opsøges Daniel flere gange af en ansigtsløs mand, der truer Daniel til at udlevere “Vindens skygge” til ham, hvilket dog ikke lykkes. Derudover møder Daniel også den skræmmende og voldelige betjent Fumero, der er notorisk kendt i hele Barcelona for sin grusomme adfærd – en adfærd Daniel og Fermín også udsættes for.

Romanen handler om Daniels forsøg på at opklare hvad der skete med Carax, hvordan man som ungt menneske navigerer rundt i tilværelsen uden at knække halsen, men også om ulykkelig kærlighed, om venskaber og om det at blive et voksent og ansvarligt menneske.

Beskrivelserne af Barcelona er fantastiske og bogen giver et fabelagtigt indblik i hvordan Spanien fungerede under Francos styre. Derudover har bogen mageløse person-beskrivelser, hvor jeg især vil fremhæve beskrivelsen af Fermín, hvis humor og charme stadig får mig til at smile. Sproget er levende, varieret og gør, at læseren fastholdes side efter side.

Dette er en ganske anderledes læseoplevelse – bogen er et must for enhver inkarneret læser, og jeg kan kun anbefale bogen på det varmeste.