Villads fra Valby køber slik af Anne Sofie Hammer

af d. 29. juni 2016

24

2016

978-87-638-4323-2

I “Villads fra Valby køber slik” følger vi drengen Villads og hans familie en fredag aften. Villads har sin fætter Noa på besøg, så der skal rigtig hygges med god mad og Disney sjov. Og så kunne det jo også være rart, hvis de også måtte få fredagsslik. Men det synes de voksne ikke er nogen god ide. Men heldigvis opdager de voksne, at de mangler løg til maden, så Villads, Noa og Villads’ storesøster Amalie bliver sendt i byen.
Og udover løgene må de gerne købe lidt fredagsslik. Børnene får klare instrukser af de voksne: De skal blive på fortovet, og de må endelig ikke gå over den store vej. Det synes børnene ikke er noget problem, men hvad gør man så, når man møder et vejarbejde på fortovet? De to drenge vælger at følge de voksnes regler, med meget beskidt tøj til følge. Og det hele kommer til at tage noget længere tid end først antaget. Men de har det hyggeligt, og de når heldigvis både at købe slik og se Disney sjov.

Bøgerne om Villads fra Valby er hyggelige, selvom der altid behandles et problem eller to undervejs. Villads tænker meget logisk som en ca. 6 årig dreng nu gør, og det skaber ind imellem lidt uheldige problemer. Hammer er god til at forklare og beskrive, og alle børn fra 4 år og opefter kan være med. Karakteren Villads er nem at identificere sig med, han kommer uagtet til at lave en masse ballade, men det er (for det meste) af god vilje, hvilket de voksne heldigvis ofte finder ud af.
Der er efterhånden udgivet en hel del bøger om Villads fra Valby fra Anne Sofie Hammers hånd. Både som højtlæsning samt nogle som “læs let” for de lidt større børn. De kan sagtens læses uafhængigt af hinanden, men hvorfor ikke starte med den første bog “Villads fra Valby”, hvis ungerne stadig mangler at stifte bekendtskab med knægten Villads.