Vildheks: Blodsungen af Lene Kaaberbøl

af d. 23. februar 2015

192

2012

978-87-7105-051-6

Clara fylder tretten år, og det er et stor skridt for en vildheks, for det betyder en slags prøve for at vise hun er en rigtig vildheks. Der er bare det at Claras mor er meget imod at Clara skal være vildheks. Der sker da også en hel del ting og sager på Claras fødselsdag, mere end hun lige havde regnet med.

Fjerde bog om Clara har måske endnu mere handling end de foregående, og der lægges godt op til noget dramatik som måske ikke får løsning lige med det samme. Pludselig går tingene meget stærkt, lige indtil bogen slutter og man sidder tilbage med en følelse af at man gik glip af et eller andet på vejen. Det er mest af alt nok lige præcis på grund af den slutning bogen har – som direkte lægger op til næste bog i serien, altså en mindre cliff-hanger.

Med det sagt kunne jeg rigtig godt lide hvordan den her bog forsøger at forene Claras to sider – hendes normale side og hendes vildhekseside. Det går som sådan meget fint i starten, men så skrider tingene selvfølgelig og tingene bliver mere og mere komplicerede og Clara må træffe sig valg. Jeg var ret tilfreds med den måde Clara når frem til hvilken person hun rent faktisk er. For på en eller anden overdreven måde, hænger det godt sammen med nogle af de valg man skal tage i livet på det tidspunkt, som i sidste ende er med til at definere dig som person, hvilket jeg syntes er et godt tema til denne bogs målgruppe.

Alt i alt syntes jeg bare at Vildhekse-serien bliver bedre for hvert bind, så jeg ser enormt meget frem til hvordan de sidste par bind udvikler sig, nu er der jo kun 2 af dem tilbage, og der er en hel del ting der skal opklares inden jeg vil kalde det en tilfredsstillende slutning.