Vi skal have nye navne af NoViolet Bulawayo

af d. 12. januar 2015

264

2014

978-87-92976-21-5

We Need New Names

I et unavngivet, borgerkrigshærget afrikansk land bor Darling. Landsbyen er ødelagt, og Darling bor derfor i et slumlignende kvarter. Faderen er rejst til Sydafrika for at arbejde, moderen er ofte væk i længere perioder for at sælge ting ved grænsen og skaffe penge. Vennerne er der dog. Med dem kan man samle guavaer i det nærliggende pæne villakvarter og spise af dem til maven gør knuder. Man kan lege landelegen. Her handler det om at vælge et godt land, hvilket USA er et glimrende eksempel på, og ikke et af de dårlige afrikanske lande. For i Afrika er der fattigdom. Der er sygdom, mangel på spændende mad, ja, faktisk på mad i det hele taget. Alle drømmer om at komme væk, og Darling har da også en plan. Hendes moster Fostalina er allerede i USA, og hun skal hente Darling, tage hende med sig, og give hende mad, uddannelse og en fancy bil.

”Vi skal have nye navne” er en anderledes og ærlig fortælling. Den er trist uden egentlig at være det. Bogens problematikker og dens beskrivelse af livet i Afrika og sidenhen USA giver et billede at et liv de færreste kunne ønske sig. Men idet fortællestilen på nogle måder er mere nøgtern end følelsesladet får man et godt billede af, at det Darling oplever blot er hverdag for hende, og at forestillingen om et alternativt liv er mere abstrakt end så meget andet. Drømme er der dog stadig mange af, drømme om et bedre liv, hvad end det så egentlig indebærer.
Bogen giver et interessant bud på hvordan livet fortsætter for de overlevende efter krig og katastrofer har ramt, og hvad der skal til for at overleve. Den beretter om drømmen om USA, og om hvordan den amerikanske drøm i virkeligheden ser ud for mange mennesker. Derfor kan den bestemt anbefales til alle der gerne vil vide mere om hvordan livet kan se ud den dag i dag for mennesker andre steder i verden.