af d. 8. juli 2017

166

2017

978-87-93206-18-2

Vi er vel helte

1.

Forlaget Kronstork er primært et lyrikforlag. De har dog gjort en enkelt undtagelse fra dette kriterie og udgivet romanen Vi er vel helte af Liv Nimand Duvå. Denne bog er således både forlagets og forfatterindens debutroman.

Vi er vel helte handler om hovedpersonen ”Billie”, som er datter af en alkoholiker og falleret musiker. Historie om dette far/datterforhold udgør det ene spor i fortællingen, hvor vi gennem præsensbeskrivelser og flashbacks får beskrevet Billies og faderens forhold. Tidsrammen strækker sig helt fra Billies unge år, inden forældrene blev skilt, og til faderens død og Billies tanker herom. Sideløbende med den tragiske familiehistorie får vi også en historie fra Berlin, hvor den voksne Billie er bosiddende. Her er hun en del af det autonome miljø, og derigennem indblandet i diverse demonstrationer og andre halv- eller helfordækte begivenheder med sine tyske venner.

Fortællingen befinder sig et sted mellem en selvhjælpsroman, der handler om at være barn af en alkoholiker, og en psykologisk udviklingsroman.  Selvom jeg ikke er den store tilhænger af selvhjælpsromaner, må jeg indrømme, at det faktisk fungerer udmærket i dette tilfælde – i hvert fald til at starte med. Billies dragning mod det autonome miljø, og de psykologiske mekanismer der måtte ligge bag, bliver tydeliggjort af fortællingen om hendes opvækst. På denne måde virker romanen i sin grundvold velkomponeret. Problemet opstår dog ved, at der er for lidt spændvidde i bogen. Den ustandselige vekslen mellem beskrivelser af faderens deroute på den ene side, og livet i Berlin på den anden, bliver simpelthen lidt for monotont i længden, og man mangler nogle dramatiske højde- eller lavpunkter. Heldigvis bliver dette delvist reddet af forfatterindens gode sprog, og sans for mellemmenneskelig psykologi. Derfor er det så afgjort en godkendt debut, og det skal blive spændende at følge forfatterinden i tiden fremover.