Verdens vinter af Ken Follett

af d. 6. november 2012

908

2012

978-87-7079-073-4

Winter of the World

“Verdens vinter” er 2. bind i Folletts trilogi om det 20. århundrede. Der er gået en del år siden vi forlod personerne i “Giganternes fald” og det er deres børn, der nu er hovedpersonerne i denne bog.
I Tyskland er Hitler så småt ved at komme til magten, til stor bekymring for Walter og Maud von Ulrich. De frygter for deres børns fremtid i et ikke demokratisk styre, dog synes sønnen Erik godt om Hitler, og forstår ikke resten af familiens bekymring. I London drømmer unge Lloyd om en karriere indenfor politik ligesom sin mor og onkel. Han får dog også sit at se til, da han vælger at drage til Spanien og kæmpe i den Spanske Borgerkrig og senere igen da 2. verdenskrig bryder ud.
I familien Pesjkov, som nu er delt i en familie i USA samt i Rusland, præger den truende krig ligeledes. Russerne opruster stort, og den unge Volodja er hemmelig spion i Tyskland. I USA har Daisy Pesjkov helt andre problemer. Hun vil gerne accepteres i det bedre borgerskab og gifte sig til en titel, men det er svært, når ens far er kendt som gangster. Netop Daisy gennemgår dog en stor forandring gennem bogen, hvor titler og penge langsomt mister deres betydning, da den helt store kærlighed melder sig.

“Verdens vinter” minder på mange måde om sin forgænger. Den er velskrevet og man kommer hurtigt til at holde af de “nye” hovedpersoner. Alle familierne lider store personlige tab under 2. verdenskrig og det er især skræmmende at læse om forholdene i Tyskland for dem, der ikke støtter Hitler. Personligt kunne jeg dog bedre lide “Giganternes fald”, måske fordi denne handlede om 1. verdenskrig, som jeg ikke vidste så meget om. 2. verdenskrig er nok for de flere velkendt stof, men bogen bliver bestemt ikke værre af den grund.

Læs bogen når du har god tid, den er lang, men svær at slippe!