Verdens sidste roman af Daniel Sjölin

af d. 1. oktober 2008

334

2008

978-87-11-31648-1

Världens sista roman

Det er en underlig roman Daniel Sjölin har skrevet. Sjölin (f. 1977) er lidt af en wunderkind i Sverige, hvor “Verdens sidste roman” da også er blevet anmelderrost. Bogen er opbygget ‘selvbiografisk’ (i gåseøjne), idet jeg-fortællerens faktuelle data stemmer overens med forfatterens. Hovedpersonen er således en succesfuld studievært – men også en selvoptaget, kynisk, alkoholiseret og generelt irriterende person. Bogen er et opgør med den realistiske roman (deraf titlen) og sprudler af overskud og intellektuelle finesser. Den kan læses som et manifest bygget op omkring en kritik af, hvad en roman ikke bør være.
Det komplicerede forhold til den senil demente alkoholiske kunstnermor fremmanes gennem ekskursioner hist og pist og danner samtidig baggrund for hovedpersonens ageren. Det er mange sjove og spændende betragtninger, f.eks. om skovsøernes klarhed (graden af surhed gør at alger ikke kan eksistere der) og følgende som måske mest siger noget om hovedpersonens manglende empati:
“At lege far, mor og børn er at efterabe familie, er at være familie. Efterabning er det, der gør os til mennesker. Det er spejlneuronerne i den præmotoriske cortex, der aktiveres. De aktiveres, hvad enten det er os selv, der rækker ud efter en kage, eller personen overfor. Spejlneuronerne gør ikke forskel, og dette er årsagen til empati. Vi tænker av, når nogen slår tommelfingeren, fordi vores hjerne i bund og grund tolker det, som om ulykken overgår os selv. At elske nogen er altså at elske sig selv, men tro, at man er den anden. Kærligheden til næsten er kærligheden til sit næsten jeg.”
På trods af mange sådanne i bund og grund usympatiske eller måske snarere “de-romantiserende” ytringer er “Verdens sidste roman” fundamentalt en moralsk fortælling, der netop i sit virke modbeviser bogens tese om romanens endeligt. Den er inciterende, irriterende, klog, træls, talentfuld, sjov og meget, meget mere.