af d. 21. april 2020

412

2020

9788770073455

Furet/værbitt, oversat af Ilse M. Haugaard

1 udgave 1 oplag

Vejrbidt af Anne Holt (1958) er andet bind i serien om Selma Falck. Bogen kan sagtens læses som en selvstændig krimi, men ingen tvivl om at det er en fordel at starte med En grav til to der udkom i 2019.

Selma Falck er atter tilbage, nu som privat efterforsker. Der går ikke så godt for Selma, godt nok har hun fået nogenlunde styr på sit pokergen, men forholdet til sine børn er stort set ikke eksisterende. Så da hendes datter skal giftes er det svigersønnen, et fremtrædende medlem af det norske Fremskrittspartiet, der pr sms invitere. Brylluppet bliver dog ikke som forventet, for godt to timer efter vielsen dør brudgommen af et anafylaktisk chok, midt under udbringelsen af en skål for sin brud. Det hele udlægges hurtigt som et dybt uheld, en ekstrem fødevare allergi og en restauratør der ikke har været omhyggelig nok.

Med udsigten til en konkurs henvender restauratøren sig til Selma Falck, og bønfalder hende om at se på sagen. Hun ser en mulighed for at komme tættere på sin datter og går i gang. Det bliver dog en sag der kommer til at dykke dybt ned i norsk politik og som trækker tråde tilbage til Kold krigs tiden. En sag som er tæt på at koste Selma Falck livet.

Det er en velskrevet krimi, der holder en fanget hele vejen igennem. Personligt kan jeg godt lide når der er politik blandet ind i plottet, det giver ofte en mere dybde. Bogen har et læsevenligt tryk, og selv om det er en hardback på mange sider er den ikke tungere end man sagtens kan ligge og læse den i sengen. En rigtig hygge bog til de aftner tv bare er for kedeligt.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Modtryk, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.