Ved Ronnies hof af John Le Carré

af d. 27. april 2014

73

2002

87-553-3348-6

In Ronnie's court

“Ved Ronnies hof” er John le Carrés historie om sin far, der var en helt igennem forfærdelig svind­ler. Baseret på en kæmpe artikel i avisen The New Yorker, 18. februar 2002, og er helt unikt udkom­met som bog, kun i Danmark. Artiklen kan stadig læses online, krydret med flere illustrationer og fotografier af den unge le Carré, eller David Cornwell som han rigtigt hedder, og af faderen.

Bogen er meget kort, 73 sider i miniformat, den er hurtig læst, så at give et referat af bogen, vil gøre det overflødigt at læse den! Er man begejstret for le Carrés forfatterskab, så bør man læse den, og er man ikke til Carré, så læs den alligevel, den er ret underholdende, selvom det er nogle triste histori­er der dukker op, som for eksempel: “Da jeg var blevet voksen, forsøgte Ronnie at sagsøge mig, hvad der formodentlig er en form for kamufleret vold. Han havde set en dokumentarudsen­delse om mit liv i tv og mente, at den rummede indirekte bagvaskelse, fordi jeg ikke havde sagt, at jeg skyldte ham alt.” Så er tonen ligesom lagt, faderen er et menneske, som man kun sjældent eller for­håbentlig aldrig møder. Selvom han har franarret mange mennesker deres løn, pension og frem­tid, så blev han også selv narret, så naiv har han også været. Carré selv måtte også hjælpe til engang imellem, hvilket stadig hjemsøger ham. Og som det hedder et sted, så takkede flere af Ronnies ofre ham for
oplevelsen, i særdeleshed mærkværdigt!

Faderens historier er også fortalt i den selvbiografiske, “En perfekt spion”, som jeg stadig har til gode, og flere af personerne i Carrés liv optræder forskellige steder i hans bøger. Ronnie gifter sig f.eks. også med en kvinde, der socialt set stod langt over ham, lidt som George Smiley og hans Ann.

Bogen er jo nok ikke ment som en bog, siden den kun er udkommet i Danmark, men man sidder tilbage med ønsket om, at Carré ville skrive sin biografi på lidt mere end 73 sider, hans liv har uden tvivl været spændende!!