Ved et planlagt tilfælde af Regitze Schrøder

af d. 1. december 2017

271

2017

978-87-406-1522-7

1. udgave, 1. oplag

Anna. Hun er sammen med Jonas. De bor i et stort hus på Strandvejen. Nu skal de ud på en sejltur der blandt andet fører dem til Paris. Her skal Anna gebærde sig alene mens han rejser for sit arbejde. Mens Anna er alene vil hun skrive. Noget hun virkelig gerne vil, men ikke rigtig ved hvordan hun skal gribe an. Og da hun møder en meget dragende kvinde, Sophie, får hun en noget anderledes erfaring med sig end først forventet. Hun kommer ind i et kunstnermiljø, kommer til at stå model for en maler der laver erotiske billeder af kvinder, oplever at det erotiske kan bruges på flere måder end hun nogensinde før har turdet give sig i kast med og ikke mindst lærer hun noget af Sophie. Både om livet og om sig selv. Og det ender da også med at hun med tiden får skrevet en roman. Endda en selvbiografisk en af slagsen. Men det får også vendt op og ned på hendes liv at have været i Paris. Og har hun mon slået Sophie ihjel?

Det er en ganske fin bog og så er det alligevel at det halter lidt for mig som læser. For jeg mangler noget at blive draget af. Jeg mangler at få den fornemmelse som hovedpersonen får, nemlig at det her bare er noget der må opleves. Bogen er sådan set fin nok, men jeg bliver aldrig rigtig dus med historien, da jeg desværre finder det hele ret langtrukkent.

Jeg kan godt se at det er meningen med historien, at den er delt op i passager. Men det gør desværre også at jeg som læser finder bogen tungere end hvad godt er.

En god roman, men den ramte mig bare ikke rigtig. Den efterlader mig ikke tilfredsstillet. Den har ikke opfyldt mine forventninger. Jeg kendte ikke forfatteren på forhånd og efter at have læst denne bog, så tror jeg ikke at jeg lige giver mig i kast med nogen af hendes andre udgivelser foreløbigt.