Urimelige tanker af Jens Lindekilde

af d. 27. februar 2018

31

2017

978-87-970007-1-7

1. udgave, 1. oplag

Først var der digtsamlingen “Rimelige tanker” og så kom denne lidt mindre digtsamling “Urimelige tanker”. Modpolen til den første. Men alligevel skiller den sig helt ud, og jeg vil ikke personligt mene at de to nødvendigvis skal sættes op mod hinanden. Måske supplere hinanden, men jeg havde lige så stor glæde af at læse digtsamlingerne hver for sig.

I denne digtsamling oplever vi nogen digte som er enkle i udtrykket, men hvor man kommer tættere på en lidt mere negativ side at forfatteren. Hans frustrationer og tanker om livet og hans opfattelse af samfundet mm. Det er ikke så dystert, men man kan godt mærke at dette ikke er de mest livsglade digte. Der er noget smerte i forfatteren som han prøver at formidle. Men der er også noget håb om at tingene må være bedre på andre tidspunkter, hvilket løfter digtsamlingen en hel del. Det er ret interessant at læse denne lille bog, for man behøver ikke nødvendigvis kende til forfatteren og hans sygdomsforløb, for at forstå at han har kæmpet med sig selv. Det er en velskrevet lille samling som er enkel at gå i gang med og til at overskue undervejs. Efterfølgende har jeg vendt tilbage til digtene nogen gange, da jeg syntes der er mange nuancer i dem, og jeg har været glad for at læse dem flere gange.

Det er ikke stor poesi, men det er absolut heller ikke nødvendigt. Dette her er digte til alle. Til Hr og Fru Jensen, til dem der blot er nysgerrige, til dem der aldrig har læst digte og sandelig også til dem der har. Her er noget for alle og man behøver ikke slå en masse fremmedord op undervejs, da sproget er dejligt simpelt.

En digtsamling jeg klart kan anbefale, især grundt det enkle udtryk hele vejen igennem. Jeg syntes det er tæt på at være hyggelæsning, selv om forfatteren har været igennem nogen ting der netop har gjort, at han har valgt at dele disse digte med omverdenen!