af d. 7. december 2012

319

2007

978-87-7714-837-8

A thousand splendid suns, oversat fra amerikansk af Alis Friis Caspersen

To vidt forskellige personer, men alligevel den samme skæbne.

Når man begynder med at læse bogen, sidder man med en kæmpe forventning om at den her bog skal røre en helt inde i hjertet. Der har været et stort pres på forfatteren om, at denne bog skulle leve op til “Drageløberen” som også er skrevet af Khaled Hosseini, og som også foregår i Afghanistan. Men bogen har virkeligt fanget mig på en måde som andre bøger ikke har, jeg har fået et helt reelt indblik i hvordan det var at være kvinde i et kvindefjendsk miljø, og har læst en helt fantastik og rørende historie om hvordan to piger med 19 års forskel kan ende med at være gift med den samme mand.

Bogen handler om Mariam og Laila, hvor man skiftevis hører om hvordan deres liv er i Afghanistan. Mariam vokser op alene sammen med sin forbitrede mor Nana, som blev gravid med Mariam da hun var tjenestepige for en mand, som allerede havde 3 koner. Derfor flyttede hun ud til sted hvor hun isolerede Mariam og sig selv for omverdenen. Den eneste glæde Mariam har i livet var, at hver torsdag et par timer kom hendes velhavende far og snakkede med hende om alt og fortalte hende at han elskede hende. Men da hun så på sin 15 år fødselsdag stikker af for at besøge sin far, ender det med at hun sover uden for hans hus og at hun næste dag bliver sendt hjem til sin mor igen, hvor hun ser at hendes mor har hængt sig selv. Så bliver hun sendt hjem til sin far for at bo, men hans koner finder hurtig ud af et arrangeret ægteskab til Mariam med en mand, der er mange år ældre end hende og langt væk fra hendes far.

Lailas liv er helt anderledes end Mariams, hun blev født 19 år senere end Mariam, hun havde en mor og far og hun boede et velhavende sted, og gik i skole hver dag og havde hele livet foran sig, det eneste der var galt var, at hendes mor sørgede over hende 2 storebrødre, hvis liv var gået tabt i krigen, som gjorde at hun lå tit i sengen og var deprimeret. Men hun havde sin far som gjorde alt i sin magt for at hun skulle kunne få en god udannelse og et godt liv.

Da Taliban vinder krigen og overtager magten i landet, bliver Mariam og Lailas liv vendt på hovedet og alt bliver til helvede, de kæmper for at overleve og ender i det samme hus med den samme mand og lider under en masse tæsk, undertrykkelse og ingen form for retfærdighed, men ender med at holde sammen og overleve den kvindefjendske regering.

Bogen lever fuldstændigt op til alle mine forventninger, det rammer mig så hårdt at jeg ville ønske at jeg kunne gøre en forskel for kvinderne i Afghanistan, det åbner min øjne og viser mig hvor godt man egentlig har det her i Danmark. Khaled Hosseini formår at skrive en bog, hvor man skiftevis græder og griner og skriver på helt fantastisk måde som gør, at man ikke kan slippe bogen og bare har lyst til at læse bogen i et hak. Jeg kan varmt anbefale bogen til alle der elsker en rørende historie, som du ikke bare lige glemmer.