Ulysses af James Joyce

af d. 30. oktober 2008

761

2004

978-87-638-1458-4

Ulysses

Ulysses. En bog, som de fleste har hørt om, og de færreste læst. Og det er en skam, for det er en fremragende bog! Rygterne siger, at den er enormt svær at læse, men det er løgn. Det kan godt være, at man ikke forstår hver en linje, men det er heller ikke nødvendigt for at få et udbytte af romanen. Tro mig, alle bogens gådefulde referencer er ikke forstået til bunds af nogen litteraturprofessor, men det betyder intet for oplevelsen. Læs den!
Romanen er løseligt struktureret over Odysseen, i hvilken Odysseus som bekendt gennemgår en lang række prøvelser, inden han kan vende tilbage til sin kone, Penelope, og sin søn, Telemachos. I Ulysses har den jødiske annonceagent Leopold Bloom rollen som Odysseus, og vi følger ham rundt i Dublins travle gader fra om morgenen den 16. juni 1904 til ud på natten. Den unge student, Stephen Dedalus, fungerer som en slags fortabt søn for Bloom, og sidst i romanen mødes de to i Blooms hjem, mens Blooms kone, Molly (Penelope), ligger vågen i sengen: Odysseus er vendt hjem.
Som Odysseus, således møder Bloom mange små forhindringer på sin vej gennem dagen. Værst af alt er et sammenstød med en irsk nationalist, som til sidst kaster ting efter den flygtende Bloom, præcis som kyklopen Polyfem kaster sten efter Odysseus’ skibe, efter Odysseus havde snydt ham. De skønne sirener er repræsenteret ved to syngende barpiger; Odysseus’ besøg i underverdenen svarer til en begravelse, som Bloom er deltager i, så der er mange overordnede lighedspunkter mellem de to værker.
Det er umuligt at tale om en bestemt skrivestil i Ulysses. Den knap 800 sider lange bog er skrevet i en lang række forskellige stilarter, alt sammen mesterligt udført af Joyce. Mest berømt er han blevet for sin brug af den indre bevidsthedsstrøm (“stream of consciousness”) hos sine karakterer, der afspejler den indre monolog, vi alle sammen har kørende i hovedet hele tiden.
Der er utallige referencer til både litteratur, historie og religion i Ulysses, og hvis man kender lidt til Bibelen og Shakespeares værker, vil man opdage, at en stor del af referencerne henfører til disse værker.
Alt i alt er Ulysses en så gennemtrængende bog, at hvis man først er fanget ind af dens utrolige verden, er den nærmest umulig at slippe af med igen. Som jeg skriver dette, får jeg fx lyst til at læse den for fjerde gang.