Ulven fra Beograd af Robert Goddard

af d. 16. august 2012

351

2012

978-87-02-12336-4

Blood Count

En forfærdelig masse penge lokker Edward Hammond, kirurg med speciale i levertransplantationer, til Beograd af for at operere Ulven fra Beograd, den kendte krigsforbryder og gangster, Dragan Gazi. Kort efter bliver hans ekskone in spe, Kate, dræbt med en kugle i hovedet af en ukendt gerningsmand.

Den gode kirurg forbinder ikke de to hændelser med hinanden før tretten år efter, da Gazis datter kontakter ham. Hvis Hammond ikke får overbevist Gazi-familiens italienske bogholder om, at han skal frigive deres enorme formue til en bank på Cayman Islands, vil hun fortælle Hammonds datter Alice, at hendes far i sin tid bestilte mordet på moderen hos Gazi.

Hammond føler sig nødsaget til at kontakte bogholderen, der imidlertid laver et hastigt forsvindingsnummer. Ude af sig selv drager Hammond til Haag, hvor Gazi sidder på anklagebænken hos Den Internationale Krigsforbryderdomstol. Her møder han Gazis elskerinde Zineta, der viser sig at kende bogholderen vældigt godt. Hun har også brug for at finde ham, fordi han måske kan sætte hende på sporet af den 11-årige søn, hun har med Gazi, og som denne har bortført.

De to slår pjalterne sammen. I første omgang fører sporet til Milano. Her finder de bogholderens gamle kompagnon, som indvilger i at hjælpe dem. Hvad ingen af dem ved, er, at en sadistisk serbisk lejemorder er lige i hælene på dem. Et grusomt mord og en telefonopringning sender dem på flugt til næste destination, Lugano i Schweiz. Her insisterer bogholderen på, at Hammond følger med ham til et vinterligt, trøstesløst Beograd for at finde nogle inkriminerende kassettebånd.

Bogholderen og kirurgen foretager et dristigt indbrud i en luksusvilla, men har pludselig nogle morderiske banditter fra den serbiske efterretningstjeneste i hælene. Hammond får i første omgang fingre i båndene, men de bortkommer, og så fortsætter den vilde jagt – nu til Luxemburg og sågar Argentina. Ligene hober sig op omkring ham; alligevel tror Hammond hele tiden, at den hellige grav er velforvaret, men så …

Lyder det som en rigtig røverhistorie, Robert Goddard har drømt op? Det er det sandelig også. “Ulven fra Beograd” er stærkt underholdende og konstant overrumplende, men også noget overfladisk og sensationsjagende i dramaturgien. Personligt synes jeg, Goddard er bedre i sine strammere plots i geografisk mere afgrænsede omgivelser.

Hele præmissen – at Hammond gang på gang risikerer liv og lemmer i et halvt dusin lande for at forhindre nogen i at fortælle hans datter en løgn – er mildest talt søgt. “Frygten for hendes reaktion var en knude i maven på ham. Og det værste var frygten for, at han ikke kunne fortælle hende hele sandheden.” Hmm?