af d. 29. september 2015

305

2012

978-87-7108-728-4

Vecka 36

“Uge 36” er Sofie Sarenbrants debut som krimiforfatter. Siden har hun skrevet flere af slagsen.

Højgravide Agnes er med sin mand Tobbe og deres datter på ferie i det lille fiskerleje Brantevik i det sydøstlige Skåne sammen med et vennepar. Den sidste aften skulle have været en hyggelig afslutning på ferien, men ender i en katastrofe. Agnes bliver bortført. Da et lig skyller op på stranden, tager historien en ny drejning.

Vi følger opklaringen fra politiets vinkel, fra en kriminalreporters vinkel og fra Tobbes vinkel. Ind imellem kastes nye personer ind i kampen. Nogle med et formål, og andre så man sidder tilbage og tænker “Øh… hvorfor det?”

Opklaringsarbejdet er forhåbentlig ikke standarden for svensk politi, da den mildest talt efterlader et uheldigt indtryk af en flok glade amatører. Få timer efter at Agnes er forsvundet, har sagen højeste prioritet hos Politiet. Et scenarie der er svært at genkende fra virkelighedens verden, men måske har de ikke andet at give sig til. Læseren præsenteres undervejs for en del spor, som det med bravour lykkes politiet fuldstændig at overse eller misforstå.

Den indflettede kriminalreporter er i den grad karrikeret, og fremstår på alle tænkelige måder fuldstændigt utroværdig. At han så heller ikke har noget egentligt formål i historien, gør det ikke bedre.

Forfatteren har gjort en del research, som kommer tydeligt til udtryk i bogen. Nogle steder får man lidt researchforstoppelse, da detaljer udpensles i en sådan grad, at det får lidt karakter af opremsning. Konceptet “show it – don’t tell it”, fungerer ikke ret godt her, hvor vi får mange ting forklaret, i stedet for at lade dem indgå som en naturlig del af handlingen.

Når det så er sagt, skal det også siges at plottet som sådan er udmærket, men at der på den skrivemæssige side af sagen er plads til forbedringer. Jeg vil ikke udelukke, at jeg kunne finde på at læse en af Sofie Sarenbrants seneste bøger, for at se om hun er kommet efter det. “Uge 36” er som sagt hendes debut, og al begyndelse er svær. Men man udgiver nok ikke så mange bøger (i skrivende stund er der udkommet fem værker fra Sarenbrants hånd), uden at kunne et eller andet.