af d. 22. september 2017

95

2016

978-87-93316-06-5

Infini coquillettes (oversat af Hans Peter Lund)

1. udgave, 1. oplag

Den franske forfatter Sylvie Bocqui (født 1962) er en af de forfattere, jeg aldrig havde hørt om før jeg helt tilfældigt opdagede et par af hendes bøger, mens jeg nysgerrigt surfede rundt efter nyt læsestof hos den lokale bogpusher.

Forfatteren debuterede i 2013 med romanen ”En sæson”, der har været nomineret til flere ganske fornemme priser. Ti år før udgivelsen af romanen havde hun på et meget lille forlag i Paris fået udgivet ”Uendelig muslinger”, som bedst kan kategoriseres som en kort bog med barndomsminder. En bog, der egentlig er en blanding af både digte og erindringer – men som ifølge denne anmelder mest hører ind under genrebetegnelsen erindringer.

”Uendelig muslinger” er en bog uden en egentlig handling.

Bogen består af en lang række løsrevne erindringer fra barndommen, og det er vist meningen, at disse løsrevne erindringer skal udgøre et samlet hele i form af et barns oplevelse af at befinde sig i barndommen.

Hovedpersonen i bogen er en lille pige, der taler til læseren i et billedrigt og fabulerende sprog.

Der er beskrivelser fra hverdagen i børnehaveklassen, fortællinger om pigens far, der arbejder så meget, at hun faktisk hverken kender ham eller har nogen egentlig relation til ham, og om at se op på stjernehimlen og forsøge at give stjernerne navne.

Desværre fungerede bogen ikke rigtigt for denne anmelder.

Bogen fremstår temmelig fragmentarisk, og det generede mig faktisk, at de forskellige erindringer ikke rigtig hang sammen. Derudover er bogen skrevet i et sprog, der er alt for fabulerende og voksent til, at læseren for alvor tror på, at bogens hovedperson skulle være skrevet fra et barns synspunkt. Bogen er så at sige lidt for voksen i sit udtryk og virker underligt konstrueret i sin opbygning.

”Uendelig muslinger” får to stjerner af denne anmelder. Bogen er godt tænkt, men dårligt udført – jeg kedede mig desværre bravt under læsningen af bogen, og derfor ender jeg på en vurdering noget under middel. Dog vil jeg afslutningsvist sige, at jeg ikke er blevet skræmt fra at give forfatterens debutbog ”En sæson” en chance ved senere lejlighed – og det er siger måske noget om, at forfatteren trods alt alligevel har nogle gode evner for at skrive.