Udslettelse af Jeff VanderMeer

af d. 22. februar 2018

221

2018

978-87-638-5586-0

Annihilation - oversat af Poul Bratbjerg Hansen

Jeff VanderMeer har med sin ‘Southern Reach trilogi’ slået igennem på verdensplan. Trilogien blev udgivet over en 8 måneders periode i 2014, og jeg kan kun håbe, at Rosinante følger den trend op, for det kribler i mig for at få fortsættelsen. Han skriver indenfor genren ‘new weird’, og det giver god mening, for bogen er lidt weird og mystisk, og lige noget for en eskapist som jeg.

Måske befinder vi os i USA, det er lidt uklart, men bestemt med til at gøre mysteriet tættere. Ligeledes har personerne ikke navne, men historien bliver fortalt af biologen, der sammen med antropologen, topografen og psykologen (de er i øvrigt alle kvinder), begiver sig ind i Område X på det der skulle være den 12. ekspedition. Det er ikke gået så godt for de foregående ekspeditionsmedlemmer, der enten har skudt hinanden eller sig selv, og nogle er døde af sygdom. Det er lidt uklart, hvordan man kommer ind i området, og det kæmpemæssige areal er i sig selv en gåde. Der er lidt skov, noget sump og en saltmarsk inden stranden, hvor der står et fyrtårn. Der er tegn på, at området har været beboet engang, eller er det måske rester af tidligere ekspeditioner? Kvinderne finder hurtigt et tårn med trapper ned i undergrunden, og det skal naturligvis udforskes.

Det var simpelthen en fed læseoplevelse. Historien er godt konstrueret, især med de små flashbacks til biologens privatliv, der giver os et mere nuanceret portræt af hende og hendes adfærd. VanderMeer skriver godt, men ikke altid i et let tilgængeligt sprog, det er trods alt en videnskabelig ekspedition vi er med på. Bogen er ikke specielt lang, så den er hurtigt læst, også fordi den er vildt spændende og ind imellem temmelig uhyggelig. Det uhyggelige er oftest det vi ikke ser, men nærmere hører, som lydene i skoven. Eller også fornemmer man blot en tilstedeværelse af noget…ondt…måske.

VanderMeer fik ideen til bogen efter en vandretur i St. Marks National Wildlife Refuge, og har også fundet inspiration i en bog af Michel Bernanos. Selv fik jeg fornemmelsen af at være med i et computerspil som ‘Myst’, det er i hvert fald ganske gribende og fascinerende at være med til at udforske nyt territorium, og historien efterlader mig med en fornemmelse af at have været med i en mystisk drøm. Sandsynligvis vil den også blive ved med at hjemsøge mine tanker fra tid til anden.

Filmatiseringen her netop nu biografpremiere i USA, og herhjemme må vi vente til marts, hvor den skulle være tilgængelig på Netflix. Natalie Portman spiller hovedrollen i filmen, der er instrueret af Alex Garland (Ex Machina). Traileren har dog allerede bebudet visse ændringer, så det bliver spændende, om den lever op til den fremragende bog.

VanderMeer blev i øvrigt tildelt den prestigefyldte Science Fiction pris, Nebula, for ‘Udslettelse’. Jeg venter i utålmodig spænding på bind to. Hvor ville jeg dog gerne, at Rosinante havde udgivet alle tre bind i et samlet værk, men det kommer måske senere?