Udkanten af Lasse Hjorth Madsen

af d. 14. november 2014

283

2014

978-87-996096-9-7

Vi befinder os i udkantsdanmark, derude hvor kragerne for længst er vendt. En lille flække i det vestjyske tæt på havet hvor intet menneske frivilligt flytter hen.

Men den 36 årlige Marion bryder alle normer hvad det angår, og flytter fra sit kollektiv på Frederiksberg for at slå sig ned i Nørre Næsby. Her vil hun åbne sin drømmebutik – Nangijala – en sød lille økoforretning som sælger alt godt til munden og til sjælen, det er sundt, bæredygtigt og meget dyrt. Marion er sikker på at hendes butik vil blive en succes, det er kun et spørgsmål om tid, og hun skriver løbende på sin blog om butikkens liv og hvor godt det går.

Beboerne i Nørre Næsby er ganske almindelige og flinke mennesker, der tager godt imod Marion og Nangijala, de undrer sig lidt over at hun har slået sig ned i deres by, men ønsker hende alt godt… på overfladen. Men efterhånden som tiden går og vi kommer lidt ind bag facaden i det lille samfund, så er alt ikke som det ved første øjekast ser ud.

Lasse Hjorth Madsens (1970) er uddannet cand.scient.pol fra Aarhus Universitet og debuterede som forfatter i 2009, ”Udkanten” er hans anden roman, og i en tid hvor de politiske bølger går højt om hvordan vores land er grupperet er bogens tema jo højaktuelt. Jeg finder bogen velskrevet og bliver fanget af personerne, Lasse formår virkelig at gøre dem levende og skrælle lag efter lag af, så man kommer helt ind under huden på byens befolkning. Jeg kan kun anbefale at slukke for tv’et og sætte sig til rette med en kop te og så nyde bogen, det er god underholdning.