Udenrigsminister i krig og fred af Per Stig Møller

af d. 2. oktober 2017

468

2017

9788702159080

1. udgave 1. oplag

For noget tid siden læste jeg “Dage og kampe” med stor fornøjelse, men da jeg var færdig med den, havde jeg en følelse af at mangle noget….bogen kunne da ikke stoppe hvor den gjorde, nu var vi jo som læsere netop kommet godt ind i det politiske spil. Det var derfor med stor glæde jeg gik i gang med “Udenrigsminister i krig og fred” og bogen er netop den fortsættelse jeg så gerne ville læse. Lige som forgængeren er der tale om en velskrevet bog med mange illustrationer, samt et stort personregister bagerst i bogen.

Personligt synes jeg det er interesant, at få Per Stig Møllers beretning om nogle af de ting, der er sket på den politiske scene gennem de sidste mange år. Det er ikke altid den samme historie, som den vi har kunnet læse i pressen, hvorfor bogen er med til at give et mere nuanceret billede af, hvad der ligger til grund og især hvad der er gået forud.
Det er svært at sige så meget om indholdet, da spændvidden er så stor, men det er en bog som giver et billede af en hårdt arbejdende Per Stig Møller, der i sin tid som udenrigsminister 2001 – 2010, jævnligt befinder sig i stormens øje. Vi følger det diplomatiske spil i forbindelse med COP15, vi høre om de politiske strategier for Afghanistan og Irak og selvfølgelig har Muhammed krisen også sit afsnit, FN og EU fylder også meget, og fredsforhandlingene i Mellemøsten.

Jeg finder det er en meget læseværdig bog og god at blive klog af. Men hvis ikke man har hang til politik og interesserer sig for hvorfor verden ser ud som den gør, kan det godt være en lidt tung bog at komme igennem, og ikke lige en man læser som godnat læsning. Den er velskrevet og man er ikke i tvivl om at Per Stig Møller er retorisk stærk.