Uden navn af Christian Kampmann

af d. 17. august 2009

190

1976

87-00-48481-4

De har været gift i mange år. Har 3 børn, bor i hus. Hun går hjemme, han arbejder. De taler ikke rigtigt sammen. Hver for sig tror de, de ved hvordan den anden har det. Hver for sig forsøger de at være hensynsfuld over for den anden.

Han keder sig i sit ægteskab. Er træt af konen, det har egentlig aldrig været den store kærlighed. Han har en affære med en ung, spændende pige, som han ser en fast ugentlig aften, hvor konen tror han er på aftenskole. En dag forsvinder pigen – og hendes tøj bliver fundet i en mose tæt ved deres hus. Er hun død – myrdet? Han tier stille med, at han kender hende. En mystisk mand begynder at opsøge ham og afpresse penge af ham. Hvem er han og hvad ved han?

Hun keder sig også i sit ægteskab. Tænker på sin tidligere kæreste, og hvordan det ville have været at være sammen med ham. Er ikke lykkelig, men prøver at overbevise sig selv om det modsatte, ved at klamre sig til manden og bedyre ham sin kærlighed. Har let til gråd, driver manden til vanvid med sin trang til opmærksomhed og omsorg. Tager hjem til sine forældre sammen med den yngste, når han ikke forstår hende. Da hendes tidligere kæreste begynder at opsøge hende, gribes hun af angst og natlige mareridt.

Ud over at være en slags krimi – eller psykologisk thriller – er det også en bog der handler om, hvordan man kan spilde sit liv sammen med den forkerte. Han gør det – hun gør det – hendes forældre gør det. Som titlen antyder, har ingen af bogens personer navne. Det gør dem på en måde anonyme – det kunne være hvem som helst. Bogen er spændende, og har samtidig mange gode iagttagelser af den måde vi (ikke) kommunikerer på. Den er delt op, så vi først får historien set fra hans vinkel, bagefter fra hendes. Det fungerer godt. Det er en af de gamle danske bøger, som sagtens kan tåle at blive taget ned fra hylden, støvet af, og (gen)læst.