Uden et ord af Linwood Barcley

af d. 10. juni 2010

299

2010

978-87-7079-031-4

No time for goodbye

Den 14-årige Cynthia lyver en aften over for sine forældre, siger hun er hos en veninde, men i virkeligheden er hun sammen med en fyr på 17 år, drikker sig fuld – og bliver hentet og kørt hjem af sin far. Hendes sidste ord til forældrene inden hun vakler i seng er: “Jeg ville ønske, at I var døde”. Da hun vågner næste morgen med tømmermænd, er der foruroligende stille i huset. Det går efterhånden op for hende, at hun er alene i huset, og hendes mor har ikke lagt en seddel som hun plejer. De må virkelig være sure på hende! Men hendes forældre og storebror dukker aldrig op – de er som sunket i jorden, og der er nu gået 25 siden de forsvandt.

Små spor begynder at dukke op – en hat, en mail, et brev som tydeligt er skrevet på deres egen skrivemaskine – hendes mand bliver usikker på, om hun selv planter dem, for at få ny opmærksomhed om sagen. Og han er samtidig i tvivl om politiet egentlig er på deres side. Da Cynthia forlader hjemmet sammen med deres 8-årige datter, starter han sin egen efterforskning. Sætter selv livet på spil – og finder snart ud af, at hans kone og datter er i stor fare.

Samtidig får vi brudstykker af dialoger mellem en mor og hendes søn – er det mon Cynthias mor og storebror?

Det er en virkelig spændende thriller. Den er svær at slippe før sidste side er læst. Man føler med Cynthia og vil SÅ gerne finde ud af, hvad der skete med hendes familie – og samtidig kan man godt forstå hendes omgivelsers skepsis. Bogen er spændende til det sidste og med et overraskende twist til sidst, hvor man egentlig tror, at alt er opklaret – men der er lige en lille ekstra krølle på sagen.
Det er forfatterens første bog på dansk – det gør ikke spor, hvis flere af hans bøger bliver oversat!