393

2020

9788771483994

One Thousand Stars and You - oversat af Jacob Giese

1

Når to personer med ar på sjæl og krop mødes tilfældigt og hjælper hinanden..

Alice fylder snart 30 og er klar til en fremtid med kæresten Richard. Men først skal hun på en veninde-ferie til Sri Lanka, og her møder pigerne den handicappede og eventyrlystne Max og hans ven. Både Alice og Max har hver deres bagage af fysiske og mentale ar, som de ikke har fået bearbejdet endnu, og de begge benytter sig af denne rejse langt væk hjemmefra til at slippe af med de gamle traumer. De åbner sig langsomt op for hinanden og ender med at blive hinandens støtte. Det viser sig hurtigt, at deres forhold er dybere, og historien udfolder sig til en smuk kærlighedshistorie.

Da jeg så titlen og omslaget og læste bagside-teksten, havde jeg allerede indstillet mig på, at denne bog måtte give nogle Jojo Moyes’ “Mig før dig”-vibes. Og efter at have læst bogen må jeg sige, at jo det er ikke en antagelse at gå helt galt i byen med. Hvis man er vild med Jojo Moyes, så er Isabella Broom i hvertfald også en forfatter, som man skal have på listen.

Jeg er rejselysten som person, og Sri Lanka har stået på min liste over rejse-destinationer i nogle år nu, men jeg er ikke kommet tættere på planlægningen. Derfor var det en dejlig oplevelse at være med på rejsen til det eksotiske sted sammen med bogens karakterer. Isabella Broom skriver så lækkert, at man føler, man er med på rejsen. Det er både billedlige beskrivelser af handlingen og personerne men også af Sri Lankas natur og kultur, så det får helt sikkert pirret de rejselystne sjæle til at planlægge en tur.

Det er en sød og inspirerende historie. En velskrevet kærlighedshistorie om at turde give slip og skuffe andre for at finde sin egen lykke i livet. Jeg kunne ikke slippe bogen, da jeg først var begyndt, og det tog mig heller ikke lang tid før, jeg var igennem de lige knap 400 sider. Den får ikke den sidste stjerne, da jeg godt kunne have savnet en lidt mere uddybende og farverigt persongalleri af bipersonerne også. Kæresten, Richard og også en af veninderne bliver lidt glemt i løbet af historien, og det synes jeg er lidt ærgerligt. Men udover dét, så er det en historie, jeg ikke vil være foruden, og det er en bog, der er værd at læse – gerne flere gange.

“Tusind stjerner og dig” er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbulenz.