Troldmanden fra Oz af Frank L. Baum

af d. 2. januar 2008

268

2006

87-02-05331-4

The wonderful wizard of Oz

Pigen Dorothy bor sammen med sin onkel og tante på prærien i Kansas. En frygtelig skypumpe rammer en dag deres hus. Onklen og tanten når at komme i sikkerhed, men lille Dorothy og hendes hund Toto når det ikke. Skypumpen er så stærk at den løfter hele huset op i luften og først efter flere timer lander huset igen, men nu er Dorothy ikke længere i Kansas, tværtimod er hun landet et fremmed, eventyrligt sted.

For Dorothy handler alt nu om at komme hjem igen, men for at komme hjem skal hun finde frem til Troldmanden fra Oz, som måske kan hjælpe hende. På vejen til ham får hun følgeskab af et fugleskræmsel uden forstand, en løve uden mod og en blikmand uden et hjerte. Alle har de et ønske at fremføre for den troldmand, som ingen af dem nogensinde har set, men blot hørt om. Spørgsmålet er om han kan hjælpe, for hvis han ikke kan, så kan ingen.

Dette er første gang, hele den uforkortede udgave af bogen, er udkommet på dansk med de originale illustrationer. Jeg synes, det var interessant at læse bogen, netop fordi jeg har hørt den omtalt adskillige gange i årenes løb. Min nysgerrighed er nu stillet, over hvad bogen egentlig går ud på, men når det er sagt, så er det også alt, den bog har givet mig, for jeg synes simpelthen, historien var kedelig. Figurerne og miljøbeskrivelsen nåede aldrig rigtig ind under huden og generelt var handlingen alt for langtrukken.

Bogens layout er ganske gennemført, da man har stræbt efter at bevare det originale look. Indeni finder man de originale illustrationer, og ligeledes er illustrationen på forsiden også tegnet af den originale tegner W.W. Denslow.

Bagerst i bogen er et efterskrift, hvor man kan læse mere om forfatteren L. Frank Baum og dennes uvenskab med tegneren W.W. Denslow.

Bogen kan læses fra 6 år og er velegnet til højtlæsning.

(Forsidebilledet er fra en anden udgave end den anmeldte)