Trækfugle af Martin Jensen

af d. 19. oktober 2009

237

2008

87-7955-141-6

“Trækfugle” er fjerde bind i serien om Eske Litle. Denne gang foregår historien i sommeren 1332. Assens får besøg af en gruppe romanier, som har fået tilladelse af grev Gert til at slå sig ned på Fyn, og i første omgang slår de lejr udenfor Assens. Eske begrænser deres adgang til byen, men alligevel går det snart galt. Efter en bryllupsfest findes en af romanierne myrdet – med brudens krone under sig.

Mens Eske forsøger at opklare mordet, rykker storpolitikken tæt på Assens. Kong Kristoffer er død, og Johan af Pløns har indfriet pantet på Fyn på grev Gerts vegne. Skåningene, som aldrig har været vild med Kristoffer, forsøger nu at sætte Magnus Eriksen på tronen, mens Gert samler sin hær for at støtte op bag Johan. Men de mange soldater sammen med gruppen af romanier giver nye problemer, og Eske står snart med endnu et mord på hånden. Samtidig har han også problemer på hjemmefronten. Thrund er rejst bort, og hjemme hos Eskes trofaste sergent, Bane, er Helvig ved at gå til i sorg over tabet af sin lille søn.

Serien om Eske Litle, byfoged i Assens, er kendetegnet ved eminente miljøskildringer. Stemningen i hver bog tager læseren lige lukt tilbage til middelalderens Danmark, og hvis man lukker øjnene, ser man Assens foran sig og mærker stanken fra Skiddenstræde. Det er en af Martin Jensens store styrker, at han beskriver steder og hverdagen så levende, at man virkelig føler, at sådan må det have været.

En anden styrke i serien er personerne. Eske virker troværdig, og selvom han muligvis er mere fremsynet end mange af sine samtidige, så er han alligevel ikke beskrevet med nutidens filter. Han går ind for at hænge forbryderen og sætte horen i gabestokken, men samtidig holder han retfærdig justits for både rig som fattig.

Endelig formår Martin Jensen også altid at skrue et godt plot sammen i bøgerne. Han fletter stykker af Danmarkshistorien ind i krimi-intrigen, og på den måde føler jeg mig altid lige lidt klogere, når jeg har læst om Eske Litle – udover at jeg også altid føler mig godt underholdt.

De 7 bøger i serien er:
Eske Litle – byfoged i Assens
Helligåndens gæster