375

2006

978-87-7053-004-0

Tokyo (engelsk)
oversat af Michael Krefeld

Starten er spektakulær. Med tarmene væltende ud af maven nægter en japansk soldat at udlevere sit smalfilmkamera til en lille kineser, der netop har sprættet ham op med en frugtkniv. Nanking 1937.

Tokyo 1990. Den unge studerende Grey har halvdelen af sit liv været på jagt efter bevis på en særligt modbydelig form for overgreb, som enkeltmedlemmer af de japanske invasionsstyrker praktiserede i 1937. I Nanking. Hun er blevet stemplet som sindssyg, for så grusom kan intet menneske være, hendes perverse fantasi må have opfundet dette overgreb. Hvad det end består af.

Langt om længe finder hun frem til en gammel kinesisk professor, der underviser i Tokyo, og som måske er i besiddelse af beviset. En smalfilm.

Handlingen springer frem og tilbage mellem Nanking 1937 og Tokyo 1990. I Kina oprulles en massakre så ubeskrivelig, at selv de værste ugerninger, nazisterne begik under krigen i Europa, får dem til at fremstå som generte søndagsskoledrenge. 300.000 civile blev myrdet på måder, der vitterlig ikke egner sig til dette forum. Og Mo Hayder – hun strammer bare skruen, så man har lyst til lukke øjnene.

I Japan bliver Grey værtinde i en natklub, hvis mest prominente gæst er en ældgammel yakuzaboss (mafia). Den kinesiske professor vil have hende til at finde frem til japanerens hemmelige livseleksir – og vil i så fald vise hende filmen fra dengang. Grey får møvet sig ind på yakuzaen, men opdager nu nogle hemmeligheder, som han og hans højre hånd, “Sygeplejersken”, har, der i deres grusomhed giver mindelser om en anden tid. Også her strammes skruen kapitel for kapitel.

Mo Hayder er den fødte fortæller. Hun griber læseren fra første sætning og slipper ikke igen, før man mange timer senere har været igennem det halve af følelsesregistret og hele arsenalet af litterære spændingskneb. “Tokyo” er hendes debut på dansk. Wow.