Tjick af Wolfgang Herrndorf

af d. 12. juni 2014

272

2014

978-87-7141-256-7

Er det en god idé at tage på roadtrip i en alder af 14 år når det er en selv samt en jævnaldrende, der sidder bag rattet? Og hvordan kan man finde vej i livet?

Maik er en ganske almindelig tysk dreng på 14 år, hvis far sælger boliger og hvis mor tager på kurophold, som egentlig er en afvænningsklinik. Han er ikke ligefrem populær i hans klasse, men dette ændrer sig en sommer, hvor hans forældre rejser væk og klassekammeraten Tjick møder op. Og Tjick er ikke helt som de andre fra hans klasse – hans familie er russisk og han skulle være meget begavet ifølge hans skolepapirer. Dette mærker de dog ikke noget til i Maiks klasse, hvor han nærmere er en ballademager.

Tjick er ikke gået over til Maik den dag, hvor vores historie for alvor begynder. Nej, han er skam kørt i bil og de skal ud på tur. Først skal de dog lige forbi en fødselsdagsfest for klassen, som holdes af Tatjana, en pige som Maik er forelsket i. Men de er ikke inviterede. Derefter starter deres tur ned igennem Tyskland, og dette er en interessant én af slagsen, da geografi ikke er deres stærke side og de har kun et kort over Berlin med. Men det er netop denne form for uforudsigelighed som skaber de bedste rejser og undervejs møder de Isa, som lever på en ganske speciel måde. Men eventyr kan ikke fortsætte for evigt og en dag er det forbi.

Maik er fortælleren af denne historie og han er hudløst ærlig hele vejen igennem. Han beskriver sig selv som værende kedelig og han fortæller at han ikke brød som om Tjick i starten. Temaerne, som vi støder på her i bogen, er ganske typiske for teenageromaner – seksualitet, hvem er vi egentlig, forelskelse og forholdet mellem børn og deres forældre.

Den giver et godt billede af hvordan det er at være ung i dag og Herrndorf har her gjort et fremragende stykke arbejde så at den ikke kun kan læses af teenagere, men også af andre læsere, hvis teenageår er forbi.