Tirsdag formiddag af Renée Toft Simonsen

af d. 10. november 2011

235

2007

978-87-567-7842-8

“Problemet var bare, at angsten greb om sig. Den forsatte grådigt med at æde sig ind i hendes liv, umætteligt og sikkert, som den lille, gule pacman, der æder sig gennem labyrint efter labyrint af gule oste. Angsten var nu ikke bare knyttet til en bestemt social situation som at spise eller tale i forsamlinger, men så generel og overvældende, at Iben ikke længere kunne gå på arbejde, handle i butikker, benytte offentlig transportmidler eller gå i biografen”.

Således møder vi Iben, bogens hovedperson. Hendes mand, Skyggen har isoleret sig mere og mere og lever nu mest af alt om natten, hvor han drikker, ryger og skriver på sit speciale. Om aftenen går han også gerne ud, men eftersom Iben har sagt nej i en uendelighed er han holdt om med at invitere hende med.

Det hele ser utroligt sort ud. Men en tirsdag formiddag begynder livet at ændre sig for Iben. Hun tvinger sig selv til at gå i svømmehallen, og erfarer at “svømmeklubben”, som består af fem meget forskellige damer, også er der tirsdag formiddage. Tirsdag efter tirsdag sidder Iben nu i dampbadet og lytter til de fem kvinders samtaler.
Og via deres betragtninger og deres problemer, glæder og sorger bliver Iben klogere. Hun lærer især noget om at være herre i eget hus. Det går op for hende, at der er problemer og udfordringer som man med rimelighed kan forvente at få hjælp til, og så er der de personlige problemer, som hun er nødt til at konfrontere selv. Gradvist begynder hun således at se sig selv med andre øjne, og går fra at være et stakkels sagesløst offer til at være en kvinde, der har medindflydelse og medansvar for sin egen dagligdag.
Store dele af bogens handling udspiller sig i dampbadet hos de fem kvinder og Iben. Og ved første øjekast kunne man foranlediges til at tro, at det er en enormt kedsommelig bog. Det er dog ikke tilfældet, for bogen handler om os alle sammen. Om hvordan vi hver især tumler med forskellige ting, på forskellige tidspunkter i livet, og om hvordan vi vha. en sund selvopfattelse og venner, gradvist kan få vores hverdag til at blive bedre.

Sprogligt er bogen ikke ekseptionel, men den har helt klart noget vigtigt på hjerte, og derfor er den bestemt læseværdig alligevel. Vi får ikke som sådan en fyldestgørende karakteristik af hverken Iben eller de andre kvinder, men føler ikke desto mindre at vi kender dem godt, idet deres hverdag og deres betragtninger er så minutiøst beskrevet. Vi bliver klogere på hovedpersonen bogen igennem, og hvis vi er villige til det, kan vi såmænd også blive klogere på os selv.