Tidens væsen af Ruth Ozeki

af d. 1. marts 2015

442

2013

978-87-7973-665-8

A Tale for the Time Being

De første 100 sider var svære at komme igennem. Det tog faktisk temmelig lang tid at få dem læst. Der blev ved at være fodnoter! Og ikke bare den slags man kan vælge at ignorere og springe over, nej den slags der afbryder læsningen. For der bliver nemlig brugt rigtig mange japanske ord i bogen, som ikke oversættes direkte, men forklares i fodnoterne. Og jo, af og til giver det da også en bedre forklaring af ordet, end hvis man blot havde oversat det. Men mange gange savnede jeg, at man havde valgt en mere simpel oversættelse. Det ville måske ikke give et lige så nuanceret billede, men det ville helt sikkert have resulteret i en mere flydende læsning! Mit læseflow var i hvert fald voldsomt forstyrret det første stykke tid. Men som man kommer ind i bogen falder antallet af fodnoter heldigvis, og bogen bliver pludselig meget mere interessant. Havde bogen ikke været så vanskelig at komme i gang med havde den sikkert også fortjent mere end de tre stjerner der gives her. Der er masser af morsomme observationer og spøjse kommentarer. Især når bogen følger den 16 årige Nao opstår der tit nogle underlige observationer og konklusioner, som bliver fremstillet som den rene logik, og det fungerer rigtig godt.

Det er nemlig sådan, at Nao har besluttet sig for at begå selvmord. Livet som 16-årig japansk skolepige er der i hvert fald ikke meget ved, når tiden primært går med at blive mobbet og længes tilbage til den tid, hvor hun og familien boede i Amerika. Men inden selve selvmordet har Nao dog en ting hun gerne vil nå, nemlig at beskrive gamle Jikos liv. Jiko er Naos bedstemor, en 104-årig nonne, og for Nao er hun en af de få ting der giver mening i livet at beskæftige sig med. Nao begynder derfor at føre dagbog om Jiko, og livet som selvmordstruet-tidligere-amerikansk-nu-japansk skolepige.

Ruth er forfatter, bosat i et lille øsamfund i Canada. En dag driver en madkasse i land, og i den ligger Naos dagbog. Ruth trækkes langsomt ind i Naos verden, som ender med at overtage flere og flere af hendes tanker, og Ruth begynder nu en søgen på Nao – For findes hun virkelig, og lever hun stadig? Og hvordan er hendes dagbog endt i Canada?