523

2019

978-87-7200-707-6

Les temps est assassin - oversætter: Anders Juel Michelsen

1.

Når fortiden ikke er så enkel, som man troede..

Bogen handler om Clothilde, der som teenager i 1989 var den eneste overlevende i et biluheld en sommer, hvor resten af hendes familie omkom. 27 år senere vender hun tilbage til Korsika – hvor ulykken fandt sted – for at slutte fred med fortiden. Med sig har hun sin mand og datter, men hvad der skulle være en enkel afslutning på en traumatisk fortid, bliver et større mysterie. Da Clothilde pludselig modtager et brev fra sin mor, må hun genoverveje om fortiden egentlig er, som hun husker den. Clothilde er sikker på, at hun så sine forældre og storebror dø i uheldet, da bilen faldt i kløften (forside illustrationen), men hvor kommer dette brev så fra? Hvad skete der egentlig for 27 år siden, og hvad er den ægte sandhed?

Michel Bussi har skabt et opfindsomt plot med personkarakterer, der hjemsøges af begivenheder fra deres fortid. Romanen er en thriller, hvor siderne bliver bladret og bladret på grund af spændingen. Titlen er fangende, og sammen med forsideillustrationen skaber den en god balance til plottet. Det er en behagelig skrivemåde, og der sker noget hele tiden. Det er et stort persongalleri, og forfatteren formår at skabe en god relation mellem læser og både hoved- og bipersonerne. Som læser bliver man godt bekendt med personerne, og tempoet er ikke for hurtigt, så man har som læser en chance for at lære personerne og følge med i handlingen – hvilket egentlig er atypisk for krimi-romaner. Hen mod slutningen blev romanen skuffende. Tempoet blev pludselig skruet helt ned i gear, og alt går lidt for langsomt. Det er som om, at nu skal forfatteren sikre at læseren er helt med, så der kommer en masse opsummeringer og detaljer – som man sagtens kunne være foruden – og det gør, at tempoet bliver brudt flere steder, og handlingen bliver opbremsende.

Bogen veksler mellem to vinkler: den nutidige – 27 år efter uheldet og tilbage til år 1989 bliver fortalt gennem den dengang 15-årige Clothildes dagbog. Det er en læt-læst krimi, og der er mange twist og turns, som gør det spændende at følge med og læse videre. En god krimi, men den kunne godt have været sparet for en del sider.