Tiberius Tudefjæs stikker en løgn af Renée Toft Simonsen

af d. 25. december 2012

32

2012

978-87-400-0698-8

“Tiberius Tudefjæs stikker en løgn” er første bind i Renée Toft Simonsens nye højtlæsningsbog-serie for de 6-8 årige. Simonsen må efterhånden kaldes en garvet børnebogsforfatter og første bog om Tiberius Tudefjæs er en fornøjelse.

Tiberius er begyndt i 0. klasse og det er han rigtig glad for. Han er helt vild med at de skal lære at læse i skolen, han er endda vild med at have fået lektier for for første gang. Der er bare lige den hage ved lektierne, at han skal tegne sin familie og det vil Tiberius ikke. Hans mor er rejst til Argentina med en fyr med stort, mørkt hår for at lære at danse tango. Og Tiberius synes ikke at det er en rigtig familie, når der kun er far og ham.
På vej til skole opfinder den noget distræte og fantasifulde knægt forhindringer, så han ikke kan komme i skole: hans sko sømmes for eksempel fast til jorden. Selvom Tiberius både er glad for skolen og for læreren og for den søde Clara med de brune fletninger og de blå øjne, kan han slet ikke rumme at skulle vise at de kun er to hjemme ved ham. Han kommer til at sige at hans mor er død og før han ved af det står han og tuder ved toilettet, fordi det hele er så forfærdeligt.

Forfatteren er virkelig på linje med ungerne. Hjertevarm og med humor tager hun fat i, at det er helt normalt at komme til at lyve. Det er faktisk nemt. Man kan endda nærmest selv komme til at tro på løgnen. Tiberius er ikke ulykkelig sammen med far. Han har bare ikke lyst til at offentliggøre at hans mor er flyttet. Lige netop det med at børn synes visse ting er PRIVATE, akkurat lige som voksne, er rigtig fint at læse om. Børn har også deres ting, som de ikke har lyst til at få blæst op i fuld offentlighed og det er yderst sympatisk, hvordan både Tiberius og alle omkring ham takler det, da han prøver at lyve sig ud af en situation som han ikke bryder sig om at være i. Endelig er det altid rigtig dejligt med en børnebog der gør noget ud af, at familier i dag kan have mange forskellige konstellationer.

Tegningerne er af Pernille Lykkegård og de er virkelig skønne og livfulde.
Sproget flyder og bogen er let at læse højt.