140

2012

978-87-92320-38-4

The walking dead. Vol 2: Miles befind us

The walking dead serien udgives nu på dansk. ‘På farten’ er bind 2.
Den sammenbragte flok af overlevende er kørt ud på landet, for at undgå storbyerne, hvor zombier fylder gaderne. Nu drejer det sig om at finde føde og benzin for at sikre gruppens eksistens.

Grafisk halter dette bind en smule efter den flotte debut. Det er ikke længere den talentfulde Tony Moore der står for tegningerne, men Charlie Adler. Moore har dog lavet en helsidesillustration til indledning af hvert kapitel, og det er både godt og skidt, for de imponerer mere end Charlie Adlers tegninger.

Første bind havde en meget spændende indledning, hvor Rick vågner af sit koma til en verden inficeret af zombier. Det var en vild, actionmættet og fed start på en zombiehistorie, en start der slår alt, hvad der er set indenfor genren. Men derfra ebbede det ud. Fokus rettedes imod forholdet personerne imellem, dialogerne tog over i stedet for action, og det endte med at minde mere om et afsnit af en tv-serie a la Glamour, end den fede skrækhistorie, som det skulle have været. Det er stadig seriens store svaghed. Desværre har Kirkman udtalt, at han ønsker at fortælle en zombie opus, hvor der er fokus på udviklingen af figurernes personligheder, som en modvægt til den overflod af vold og splat zombiegenren er ramt af på film. For fremtidige bind vil det betyde, at personlige intriger og kriser fortsat vil fylde meget. Akkurat som i de to første bind.

Jeg var hård i min anmeldelse af det første bind, som havde de samme svagheder som denne 2’er.
Taleboblerne er på flere sider det dominerende element, hvor jeg fra en tegneserie forventer mere af det ‘tegnede’ og mindre tekst. Men når tegningerne(og zombierne) tager over, skubbes dialogen i baggrunden, for at der kan handles, – dvs. smadres zombier. Her mærker man seriens styrke. Det er flot tegnet, ikke så overbevisende som ved Tony Moore, men man suges ind i scenerne. Scener der er opbygget med en snigende uhygge, læseren når lige at fornemme at det snart går galt, for at optrappe læsehastigheden under de dragende og voldelige scener hvor uhyggen bliver forløst.

På trods af mine ankepunkter vil jeg fortsat følge serien. Actionscenerne er en tand for godt komponerede. At det kan blive nødvendigt at skippe en side eller to med for megen uvedkommende dialog er til at leve med, for man ved at det kun er et spørgsmål om tid før helvede, – og zombierne, igen bryder løs!

Lån tegneserien på bibliotek.dk