af d. 4. august 2016

431

2014

9788758814124

The Selection - oversat af Sarah Feddersen Thomsen

1. Udgave

Fængslende bog! “Udvælgelsen” er første bind i Selection-serien, der omhandler en ung pige ved navn America Singer, og jeg blev så grebet af denne bog, at jeg ikke kunne ligge den fra mig igen. Da jeg nogle timer senere havde vendt den sidste side, blev jeg så ærgerlig over, at jeg ikke havde nummer 2 bog ved min side.

Kiera Cass præsenterer læseren for nationen Illéas, der har et klasseopdelt samfund. Folket lever på samme grund, men de er inddelt i kaster fra ettere til ottere, hvor etterne er de royale. America Singer’s familie er femmere, og deres familie er de kunstneriske. America er en ung pige med ben i næsen og er vant til at tage ansvar. Hun har et hemmeligt forhold med en dreng, som hun elsker, og derfor hujer det hende slet ikke, da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen. Udvælgelsen er et spil for åbent kamera, hvor landets kronprins skal udvælge sin kommende hustru blandt 35 unge piger. Trods America’s indvendinger, udfylder hun til sidst formularen, da hendes deltagelse kan redde hendes familie, der er på sultegrænsen. Hun bestemmer sig dog for, at hun ikke vil giftes med den kedelige og storsnudede kronprins, som hun har set på fjernsynet. I stedet tilbyder hun prinsen sit venskab, og et yndigt og uskyldigt forhold spirer mellem prinsen og America, hvor de langsomt lærer hinanden at kende.

Bogen er skrevet på en fantastisk måde, så man føler sig helt tæt på America og kommer igennem hele følelsesregisteret. På mit lokale bibliotek står bogen placeret inde i børneafdelingen på reolen med ungdomsbøgerne. Da jeg åbnede den første side, var min tanke da også, at det måtte være en bog for den yngre generation, hvilket skriftstørrelsen bar præg af. Men så snart jeg begyndte at læse, glemte jeg alt om den store skriftstørrelse, og jeg kan garantere, at bogen er egnet for alle aldre. Cass har skrevet en pragtfuld roman, og jeg glæder mig så forfærdelig meget til at læse resten af Selection serien.

En ting jeg ikke kunne undgå at bide mærke i, er at den minder om Hunger Games bøgerne med klasseforskellene og udvælgelsen. Så hvis du kunne lide Hunger Games, vil du med garanti også elske den her!