af d. 3. november 2009

598

1991

0-340-55613-7

The Rosamunde Collection

Indeholder tre bøger: ”The day of the storm” (1975), ”Another view” (1968) og ”Sleeping tiger” (1967).
I sommer læste jeg ”September” af samme forfatter og den kunne jeg egentlig godt lide så da jeg faldt over denne bog tog jeg den med; men det blev en stor skuffelse, spild af tid; jeg kan absolut ikke anbefale den; så lad dette blive en advarsel!

”The day of the storm”:
Rebecca Bayliss er 21 år og lige flyttet ind i sin første lejlighed; hun arbejder i en boghandel og er glad for sit stille, rolige liv. Hun kender ikke sin far, men har flyttet meget rundt med morens forskellige herrebekendtskaber. Hun er stort set vokset op på en andenrangs kostskole og har ikke set sin mor, der bor i Spanien i de sidste år, da hun får et brev fra vennen at moren ligger for døden. Hun når at få taget afsked med moren, som fortæller at Rebeccas bedstefar er berømt maler og stadig i live. Så bogen går ud på hvordan hun finder sine rødder og selvfølgelig kærligheden.
Kedelig, uinteressant og uvedkommende.

”Another view” :
Emma er datter af en berømt maler. Hun har ikke haft et rigtigt familieliv siden hun var 6 år, da faren var gift i kort tid med Hester, hvis søn Christoffer Emma føler er hendes bror. Emma er opvokset på kostskoler i England og Frankrig. Men da hendes far som hun ikke har set i 6 år vender hjem til England føler Emma at nu er chancen for at komme til at kende ham. Det kommer hun nu ikke til, for han rejser efter en måned til USA for at udstille sine malerier og gifter sig men den rige kvinde som står bag udstillingen. Emma bliver forelsket i sin stedbror Christoffer, men det er ikke gengældt, og hun finder kærligheden hos den noget ældre Robert som arbejder hos hendes fars engelske agent.
En bog uden hoved eller hale, ulogisk.

”Sleeping tiger”:
Selina har lige mistet sin bedstemor som efter morens tidlige død har opdraget hende efter gammeldags strikse måder om “hvordan man gør”. Faren var ikke accepteret, af lav social status og døde som soldat under anden verdenskrig, så han blev aldrig nævnt. Men Selina vil vide alt om ham og hvad det vil sige at have en far. Hun finder et billede af faren som hun gemmer. Hun bliver forlovet med Rodney som arbejder som advokat for det firma, som administrerer bedstemorens bo. Han synes at hun skulle koncentrere sig om lejligheden de skal flytte ind i efter brylluppet. Rodney har givet hende en bog af en ny forfatter, George, som på en prik ligner hendes far. Så da Rodney tager på forretnings rejse tager hun spontant til Spanien (og “det gør man ikke”) for at opspore George som viser sig at være en fjern nevø til hendes far.
Efter adskillige forviklinger forelsker de sig i hinanden – og det tager kun 3-4 dage. Urealistisk, tåbelig og næsten en fornærmelse mod læseren; spild af tid.

Disse tre bøger går efter samme opskrift: ung pige med forfærdelig barndom og forældre, som efter besværligheder bliver lykkelige og finder evig kærlighed. En forfærdelig omgang ævl. Ikke værd at læse. Så de får tilsammen 0 stjerner.