The Obsidian Chamber af Douglas Preston og Lincoln Child

af d. 11. januar 2017

403

2016

9781455541676

Douglas Preston og Lincoln Child har gjort det igen! The Obsidian Chamber er den 16. bog i serien om FBI agenten Aloysius Pendergast. Bogen fortsætter direkte, hvor den forrige bog sluttede, men jeg kan næsten ikke fortælle noget om handlingen uden at spoile den anden bog. Jeg kan sige så meget, at én fra fortiden vender tilbage, en anden sendes på en hektisk jagt i luften og på landjorden gennem Amerika, Europa og Afrika, og en tredje vil have hævn.

Preston og Child fangede mig fra første side i deres første bog Relic, og siden da har jeg slugt deres bøger i én mundfuld. Jeg stiftede i sin tid bekendtskab med dem på dansk og har siden måtte bevæge mig over i det engelske, fordi de ikke er blevet oversat, og jeg ikke kan vente på at læse mere. At læse dem på engelsk har i nogle af bøgerne været lidt af en udfordring, specielt når det omhandlede medicinske termer, alligevel foretrækker jeg at læse dem på originalsproget.

Aloysius Pendergast må siges at være min litterære favorit. Han er en utrolig interessant og kompliceret karakter, og forfatterne har virkelig skildret ham så livagtig og gennemført som overhovedet muligt. De gør hver gang et fantastisk stykke arbejde i deres bøger, at det ikke er underligt, at der er skrevet 16 om Pendergast, foruden de andre de har skrevet.

Pendergast-serien blandet det bedste af det fra forskellige genrer: opklaring og kriminalsprog fra krimien, det uhyggelige fra gyseren og en stigende spændingskurve fra thrilleren. Det hele er blandet med lidt kærlighed, men ikke for meget. Serien har det hele!

The Obsidian Chamber er hæsblæsende, spændende og medrivende og har nogle flotte og realistiske skildringer af sine karakterer.
Behøver jeg nævne, at den får 5 stjerner?