af d. 21. december 2019

349

2011

978-0-00-741029-3

The King's Diamonds

1.

Richard er en ung mand, der lige siden barndommen gerne har villet mere. Som søn af en handelsmand i Henry d. 8’s England er han hverken blandt de værst eller bedst stillede. Han har det, han har brug for, men er ikke velkommen ved hoffet. Efter endt skolegang får han mulighed for at komme med på handelsrejse rundt i Europa, og her ser han sin chance – Han vil bruge sin beskedne opsparing på at købe diamanter og ædelstene. Målet er at finde en sten, der er en konge værdig, for rygtet siger at kongen er forelsket – Og enhver forelsket konge vil ønske at give sin udkårne de mest udsøgte diamanter. Han møder dog en del skepsis på sin vej, herunder særligt fra sin mor, der ikke just er tilfreds med sønnens valg af levevej.

Men verden er et farligt sted fyldt med både eventyr og kærlighed, men også intriger og krig, og Richard hvirvles ind i det hele.

‘The King’s Diamond’ er en eventyrlig fortælling om en ung drengs rejse ud i verden i jagten på diamanter, selvstændighed og kærlighed. Der er fart over feltet, og fyldt med drama – både i familien og kærlighedslivet. Og fordi ambitionerne er skyhøje og viljen stålsat, er der intet der kan standse den unge Richard.

Jeg var godt underholdt af ‘The King’s Diamond’. Efter at have læst beskrivelsen bag på bogen sad jeg og ventede på at blive taget med til det engelske hof, men det skete aldrig – vi bevæger os sammen med Richard udenfor hoffets strålende skær. Det gør ikke bogen mindre interessant, men det var ikke havde jeg havde forventet. Bogen er sagt god underholdning med masser af eventyr og kærlighed, den kræver ikke noget af sin læser, og er derfor god hvis man har brug for en afslappende læseoplevelse.

(bogen kan ikke findes på bibliotek.dk)