The Home for Broken Hearts af Rowan Coleman

af d. 6. november 2011

343

2010

Konflikter mellem søstre kan være utroligt svære. Ellen er den ældste 37 år; hun blev enke for et årstid siden da hendes mand Nick kørte galt under indflydelse af alkohol og derfor får hun ikke erstatning. Hun bor med sin søn Charlie (næsten 12 år)i et stort hus som hun ikke har råd til. Hun arbejder for et forlag, læser korrektur på historiske, romantiske bøger og det giver ikke en løn, der sætter hende i stand til at beholde huset, men trækker hende mentalt væk fra virkeligheden. Hun vil ikke opgive boligen som var rammen for hendes meget lykkelige ægteskab med Nick.

Hendes søster Hannah er 6-7 år yngre, meget dynamisk og udadgående. De har ikke haft kontakt siden Hannah var 17-18 år og gik i seng med Ellens daværende forlovede. Men siden Nicks død er Hannah kommet tilbage, tager sig af Charlie, giver ham dyre gaver som Ellen ikke har råd til.
Det er Hannah som overtaler Ellen til at tage logerende ind for at kunne blive i huset. Den første er tyske Sabrina som arbejder med Hannah, Sabrina fandt ud af at hendes mand havde en internet veninde i Østrig, så hun forlod det “løgnagtige og liderlige, stinkende svin”. Den anden logerende er unge Matt som kom til London for at arbejde på et mandeblad, hvor han beskriver seksuelle udskejelser uden at tænke på pigerne. Men det viser sig at han er en sød fyr som hjælper Charlie og Ellen. Den sidste logerende er Allegra, forfatteren som skriver de bøger Ellen arbejder med. Hun en klog kvinde som får Ellen til at indse at hendes ægteskab måske ikke var så idyllisk som hun troede, men snarere et gyldent bur hun var spærret inde i. Ellens logerende er søde og rare mennesker som hjælper hende, får Charlie til at føle at det er rart at være hjemme.
Det kommer til flere opgør mellem de to søstre, og det viser sig jo at Hannah havde et forhold til Nick i et år før han kørte galt.

Det understreges hvor vigtigt det er at høre begge sider af en historie før man kan være sikker på, hvad der er virkeligt. Ellen var misundelig på Hannah og hendes liv, imens hun var misundelig på Ellen med hendes idylliske familie. Hvorfor kunne de ikke bare snakke sammen? Hvor er deres forældre, hvorfor hjælper de ikke? Og hvorfor siger de alle sammen, at Ellen har en stærk karakter når hun i den grad lod sig udslette? Bogen har selvfølgelig en ‘lykkelig slutning’.
Men det er så uendeligt ligegyldigt og har ikke givet mig lyst til at læse mere af hende.