The Girl Next Door af Jack Ketchum

af d. 26. november 2016

243

2001

9780963339744

The Girl Next Door

Den her bog er svær for mig at anmelde. Selvom det er lang tid siden, jeg læste bogen, sidder den stadig frisk i hukommelsen, og jeg kan huske hver enkelt (grusom) detalje. Men den ramte noget i mig, og jeg kan simpelthen ikke glemme den. Vi mennesker er til tider bystanders i situationer, hvor vi burde skride ind, men ikke gør det. Og dette viser bogen på uhyggelig vis.
Så hvorfor er bogen så svær at anmelde? Det skyldes det faktum, at jeg er utrolig splittet – hader eller elsker jeg den?

Bogen er baseret på virkelige hændelser. Prøv at søge på Sylvia Likens på Google, og du får en idé om, hvad du kan forvente af bogen. ‘The Girl Next Door’ handler om en dreng, der opdager, at der foregår grusomme ting i nabohuset. Løbende bliver han og hele nabolagets børn inddraget og tager del i disse handlinger. Hovedpersonen David er en bystander og handler først hen mod slutningen af bogen, hvor det er for sent.

Ketchums sprog er utrolig let og flydende og river dig hurtigt med gennem hver eneste handling, der nøje skildres for læseren. Bogen er meget levende, om det i dette tilfælde er godt eller skidt er op til den enkelte læser. På trods af, at der er et barn, der fortæller, er der ikke en barnlig tone i bogen.
Bogen leverer ubehag og gys på højeste plan. Den er til tider ulækker og efterlader læseren med en mærkelig følelse i kroppen. På trods af dette er det en bog, man ikke kan lægge fra sig. Man er nødt til at læse videre. Det mest uhyggelige ved denne bog, er det faktum, at der er tale om menneskelige monstre. Det er mennesker, der udfører handlingerne. Bogen er et eminent psykologisk gys. Men jeg advarer: den er ikke for sarte sjæle.

Jeg ville give den topkarakter på baggrund af, at han rent faktisk leverer en gyser, der ikke er kedelig eller forudsigelig, men er utrolig ubehagelig at læse. Men sidstnævnte faktor er også grunden til, at jeg ikke har lyst til at give den topkarakter, for den overskrider virkelig grænser og er (næsten) for meget. Derfor giver jeg den en karakter midt i mellem.

Jack Ketchum har skrevet en bog, der både tiltrækker og frastøder.

Kan ikke lånes på bibliotek.dk