Terroristerne af Maj Sjöwall og Per Wahlöö

af d. 10. juli 2007

421

1975

978-87-7053-062-0

Terroristerna

En ung pige er i retten tiltalt for at have begået et bankrøveri. Takket være Martin Beck frikendes hun. Næsten samtidigt myrdes en producent af pornofilm og en ultrakonservativ amerikansk senator kommer på statsbesøg i Sverige. Martin Beck og hans team sættes til at lede sikkerhedsindsatsen i forbindelse med statsbesøget, samtidig med at de skal opklare mordet på filmproducenten. De klarer begge dele på bedste vis, trods det at de er oppe mod nogle virkelige uduelige overordnede, helt oppe på regeringsniveau.

Dette er det tiende og uigenkaldeligt sidste bind i Sjöwall og Wahlöö’s føljeton “Roman om en forbrydelse”. Uigenkaldeligt da Per Wahlöö døde af kræft umiddelbart efter den blev skrevet. Alle ti bøger er mere eller mindre kritiske overfor den siddende regering, som i hele perioden er socialdemokratisk. Maj Sjöwall og Per Wahlöö mener simpelthen, at de svenske socialdemokrater svigter det svenske folk og blot klæber til taburetterne og accepterer hvad som helst, når blot de kan beholde regeringsmagten. “Terroristerne” er nok den mest politiske af alle ti romaner, læs blot følgende udtalelse af Martin Becks kæreste Rhea:

“Det svenske socialdemokrati har gennem årtier snøret masserne med falsk propaganda. I virkeligheden repræsenterer det kapitalistiske interesser og en klike af pampere, der forventes at kontrollere størstedelen af arbejderne. Det er en forbrydelse mod folket, faktisk mod hvert enkelt individ der lever her”

Det er da en udtalelse, der vil noget. Det er ikke fordi jeg ikke er enig med hende, for det er jeg i store træk, men fordi det var meget usædvanligt såvel dengang som i dag, at komme med så stærke politiske udtalelser i en kriminalroman.

Det er virkelig et savn, at der ikke kommer flere romaner fra disse to glimrende svenske skribenter, men så kan vi jo heldigvis trøste os med en stribe af nye svenske krimiforfattere.

Læs bogen, ja læs hele serien. Du vil ikke blive skuffet.