Terror på hjernen af Jakob Albrethsen

af d. 8. december 2019

56

2019

9788772270036

1 udgave 1 oplag

Refleksion, refleksion og atter refleksion …er det der rammer en når man læser, eller rettere ser Jakob Alberthsen bog Terror på hjernen. Der er ikke den store tekst, det er nærmest en opremsning af begreber der fylder vores hverdag, som bliver tydeliggjort og kommenteret i form af stregtegninger, holdt i en rødbrun farve. Ind i mellem bliver billedet dog brudt, af en helsides tegning der er farvelagt. De farvelagte tegninger er groteske og på en gang frastødende og dybt dragende, de ligner noget taget ud af en science-fictionfilm. Som en blanding mellem mærkelige monster og metal, robotagtig repræsenterer de forskellige begreber som religion, ideologi, globalisering og fake news. Begreber som på hver deres måde vel også godt kan betragtes som monstre i en verden hvor alting er ved at smuldre…bogens sidste tekst er “…og det er kun lige begyndt”

Man kan såden set godt sige  at bogen fucker med vores hjerne, samtidig med den stiller skarpt på den virkelighed der er ved at tage form.

Det er en bog der kryber ind i sindet, og det er ikke en man lige lægger af sig med det samme, den bliver ved med at rumsterer. Om den er god eller dårlig ved jeg ikke rigtigt. Den er god på den måde, at den bidrager til en reaktion hos mig som læser, jeg stopper op og reflekterer. Men om jeg bryder mig om den…det er jeg lidt i tvivl om. Jeg havde forventet en tegneserie…men får i stedet en masse tegninger med få ord, tegningerne er fine… så jo, når jeg lige har fordøjet det hele og fået bogen lidt på afstand så synes jeg faktisk den er god.

Lån tegneserien på biblioteket