Tempelfuglens fjer af Lian Hearn

af d. 23. juli 2009

662

2007

978-87-02-05448-4

The harsh cry of the heron

Det er 16 år siden begivenhederne i “I månens skygge” fandt sted. Profetien om Takeo er nu blevet til en legende – en levende legende for Takeo lever stadig. Takeo tog magten i de 3 riger og regerer nu med Kaede som sin hustru – lykkelige er de – på trods af den sidste del af profetien. Den ukendte del om at Takeo kun vil kunne dø for sin egen søns hånd og meget få kender til eksistensen af den søn han har fået. Ikke engang Kaede. Kaede har efterhånden skænket Takeo 3 døtre, men længes efter en søn. Især fordi de 2 mindste piger er tvillinger – og stammeevnerne i dem er bastante.

Hisao – som Takeos ukendte søn hedder – bor i en afsondret skjult stammelandsby blandt Kikutaerne. Han bliver opdraget af Akio, hvis hjerte er koldt og hårdt, i stammens metoder – men indtil videre bliver han betragtet som en fiasko. For de evner som Takeo havde, som Yuki – Hisaos mor – havde, har ikke vist sig i Hisao. Han er fremragende til at fremstille ting: våben, figurer osv – men i en verden hvor snigmordere værdsættes, fremkalder hans bløde hjerte ikke den barmhjertighed det burde. Det er en af grundene til at hans evne ikke er blevet opdaget – fordi alle har opgivet hans konventionelle forventede evner – og ingen har så meget som overvejet, at han skulle besidde den evne han rent faktisk har.

Vi får et indblik i hvordan det går Takeo årene efter den sidste bog i serien, som var ment at være den afsluttende og det er rigtigt rart at kunne læse om hvordan det så videre gik. Der er enkelte langtrukne passager i bogen, men hey – det er en bog på ret mange sider og med en del løse ender, der skal bindes, så det er hvad jeg havde forventet – men den er klart værd at læse.