Team Tvilling af Peder & Steen Mondrup

af d. 17. januar 2016

208

2015

978-87-02-17201-0

Yderst sympatisk fortælling om tvillingbrødrene Steen og Peder, der som det første tvillingepar i verden gennemfører en ironman – på trods af at Peder er spastisk lammet og sidder i kørestol og derfor skulle trækkes og skubbes hele vejen af Steen.

De to tvillinger fortæller på skift om selve gennemførelsen af KMD Ironman Copenhagen i 2014, men også om de mange overvejelser samt forberedelserne til løbet. Derudover fortæller tvillingernes mor også et par kapitler om fødslen og om tilværelsen med et handicappet barn, og så er bogen fyldt med både sort/hvide og farvefotos fra både løbet og tvillingernes liv.

Idéen til Team Tvilling opstod hos Steen Mondrup, som på YouTube så en video med Team Hoyt fra USA, om en far og hans voksne spastiske søn som sammen har gennemført 1100 løb sammen PLUS 6 Ironman-løb. Det satte tankerne i gang om, hvad det ville betyde for Peder at opleve at konkurrere på lige fod med andre i en almindelig sportsgren i stedet for at være henvist til handicapidræt. Så Steen besluttede sig for at prøve at løbe en halvmarathon med Peder – og heldigvis var Peder med på udfordringen.

Siden udviklede det sig til flere løb kulminerende med Ironman-løbet i 2014 og oprettelsen af foreningen Team Tvilling, hvis formål er at aktivere handikappede i almen sport og nedbryde tabuer omkring det at være handikappet.

Historien om Team Tvilling er både en fortælling om viljestyrke og sammenhold, og så er det et lille kig ind i de udfordringer og fordomme som handicappede møder. Hvordan folk kan blive overraskede over at Peder kan tale! Eller ikke vil lade deres børn komme hen til ham. Det er i mine øjne rigtig trist, at vi i et så rigt og veluddannet land som Danmark stadigvæk er så berøringsangste og fordomsfulde overfor handicappede.

Det var også lidt en øjenåbner at finde ud af, at det ikke kun var en fysisk prøvelse for Steen at gennemføre de forskellige løb. Man tænker jo, at Peder ”bare” skal sidde hele turen, men han er nødt til at kontrollere sine spasmer for ikke at ødelægge Steens balance, samtidig med at han er tvunget til at sidde i den samme stilling i mange timer med risiko for at blive nedkølet osv. Så også for Peder er det en fysisk prøvelse at gennemføre løbene, men det er også samtidig med til at gøre det til så stor en oplevelse, for som Peder og Steen fortæller, så bliver Peder for en gang skyld mødt på lige fod af os ”normale” mennesker.

”Team Tvilling” skal læses for sit budskab, sin entusiasme og indblikket i de to forskellige verdener, der her forenes – nemlig sport og handicappede. Det er som sagt en utrolig sympatisk bog, men skal jeg putte lidt malurt i bægeret, er det, at skrivestilen, hvor skiftevis Peder og Steen fortæller som jeg-fortæller, kan være lidt vel talende og samtidig er det ind i mellem lidt svært at vide, hvem af dem der fortæller. Det ødelægger dog på ingen måde bogens inspirerende budskab, og ”Team Tvilling” fortjener at blive læst af mange, ligesom jeg håber, at foreningen må få fremgang, så handicappede over hele verden kan opnå de muligheder, som Peder og Steen har vist vejen for.

Besøg hjemmesiden for Foreningen Team Tvilling