Tara og mesmeritternes dans af Isa Lemvigh Clausen

af d. 3. maj 2018

253

2017

978-87-7190-528-1

Vi er nu nået til 3. bind i serien om den gæve pige Tara fra landet Halvarden. Der er nu fred i landet og de onde bratanere er tilbage, hvor de hører til. Dog er Taras far, Rokko, kommet i knibe, da han hjalp med at befri prins Valmar fra den gale fyrstinde af Ydersletten. Rokko opsøger derfor Tara for at bede om hendes hjælp til at flygte til Landet bag Tundraen, men først skal han krydse Halvarden, hvor han på ingen måde er velkommen. Tara synes ikke hun skylder sin far noget, nu han har holdt hende som slave hos bratanere, men da Rokko vil røbe hendes forsvundne mors opholdssted til gengæld, skifter Tara mening. Hun får Tanne og Gaffa med i planen om at smugle Rokko og hans unge følgesvend Sverin gennem Halvarden og væk fra den gale fyrstinde, der desperat leder efter dem. Det bliver dog en yderst farefuld færd, heldigvis får Tara hjælp fra uventet kant, da Arke pludselig dukker op. Men er venner og fjender nu også dem de siger de er? Og bedst som de tror deres plan om at flygte er ved at lykkes, opdager de, at den onde fyrstinde er på vej samme sted hen. Dog med et helt andet mål i sigte. Et meget farligt mål, der kan ændre magtbalancen i de 3 lande for altid.

Endnu en skøn eventyrlig bog om Tara og hendes venner. Tara kommer nu langt om længe frem til sandheden om hendes mor, og her venter der sig endnu flere overraskelser. Serien om Tara er god underholdning både for store og små, og jeg synes selve bøgernes univers er godt fundet på. Man har lyst til at blive hængende i Taras omgangskreds og se hvad der videre sker. Er Tara og Sverin mere end venner? Men hvad så med Arke? Og bliver bratanerbaronen Rokko god igen? Vi må håbe på flere bøger i serien!